PAATTISTEN KIRKON KATTOKRUUNUT

Paattisten kirkon kolme messinkikruunua on aikoinaan ostettu Paattisten kappeliseurakunnan ensimmäiseen, vuonna 1696 valmistuneeseen kirkkoon. Vanhin messinkikruunuista on vuodelta 1723. Sen koristeena on lintu.

[Kuva:

Kaksi muuta kruunua ovat keskenään samanlaisia. Niiden koristeena on kaksipäinen kotka ja talivadit ovat simpukanmuotoiset. Kruunuihin kaiverrettu teksti on suomennettuna ”Jumalan kunniaksi ja Paattisten kappelin kaunistukseksi on tämä kynttiläkruunu ostettu Tukholmasta 87 taalarilla kuparirahaa kirkon omista rahoista, professori ja kirkkoherra Johan Haartmanin toimesta ja seppä Johan Jakobinpojan ollessa kirkonisännöitsijänä v. 1730” . Tilikirjoista tiedämme, että kaiverrukset on tehnyt Paattisten kirkon lukkari.

[Kuva:

Vanhimman, empiretyyliä edustavan kristallikruunun osti kirkolle kappeliseurakunnan nuoriso vuonna 1840.

Vuonna 1909 valmistui Paattisten kappeliseurakunnalle uusi kirkko. Seuraavat kristallikruunut saatiin sittemmin kirkon koristukseksi.

Italialaistyylinen, 18- haarainen kristallikruunu, jonka Josefina Isotalo-Kreivilä lahjoitti vuonna 1933, ajoitetaan1800-luvun loppupuolelle. Kirkkoherra Ketolan antaman tiedon mukaan kruunu on alun perin ostettu Venäjältä.

[Kuva:

Böömiläistyylisen, neljähaaraisen kristallikruunun, jonka jokaisessa haarassa on kolme kynttilää, on lahjoittanut entinen talollinen Kalle Yli-Alho vuonna 1911.