Sinulle, joka kaipaat tukea elämäsi käännekohdassa.

Oletko yli 60-vuotias ja kaipaat syvempää pysähtymistä mielesi hyvinvoinnin äärelle? Ehkä sinua mietityttää eletty elämä tai se, mitä tulevaisuudella on tarjota juuri sinulle? Oletko kokenut yksinäisyyttä tai jäänyt yksin pohtiessasi ihmissuhteisiin, luopumiseen ja elämän merkityksellisyyteen liittyviä kysymyksiä?

Monet päivittäiset kohtaamisemme ovat luonteeltaan arkisia, eikä monen läheisenkään ihmisen kanssa välttämättä ehditä tai löydetä sopivaa tilaisuutta puhua nimenomaan mielen hyvinvoinnista. Suunta-hanke mahdollistaa turvallisen ja avoimen keskustelun tunteista, arvoista, menneisyydestä ja unelmista!

Keskusteluissa keskiössä ovat nimenomaan sinun ajatuksesi, tunteesi ja näkökulmasi. Vapaaehtoinen kuuntelee ja ohjaa keskustelua, hänen tehtävänsä ei ole tarjota omia näkemyksiään ratkaisuina tai opettaa sinulle mitään.

Kriteerinä on, että asut Turun tai Kaarinan alueella ja pystyt liikkumaan seurakunnan tiloihin ainakin ensimmäiseen kohtaamiseesi vapaaehtoisen kanssa.

Polku sinulle 60+ vuotias

Yhteydenotto: Ole yhteydessä hankekoordinaattori Karima Karppiseen, karima.karppinen@evl.fi, 040 341 7765 tai diakoniatyöntekijä Heini Hannukselaan, heini.hannuksela@evl.fi, 040 341 7492 ja sovi alkukartoitusaika.

Alkukartoitus: Kartoitatte yhdessä seurakunnantyöntekijän kanssa elämäntilannettasi ja sitä, minkälaista apua tai tukea mahdollisesti etsit. Jos Suunta-hanke ei tunnukaan oikealta juuri sinulle, työntekijämme ohjaavat sinua muun toiminaan piiriin.

Yhdistäminen: Seurakunnantyöntekijä yhdistää sinut sinulle sopivaan vapaaehtoiseen alkukartoitusten perusteella. Keskusteluparia on aina mahdollista vaihtaa, jos tuntuu, että keskustelu ei ole välillänne luonnollista.

Kohtaamiset: Kohtaat keskustelua ohjaavan vapaaehtoisen kanssa 3-6 kertaa, 1-2h tunnin ajan, 1-3kk aikana, riippuen siitä miten saatte aikataulunne sopimaan yhteen. Jokaisella kohtaamisella käsittelette ennalta sovittua teemaa ja teette valittuja ratkaisukeskeisiä tehtäviä. Ensimmäisellä kerralla tutustutte ja sovitte yhdessä tapaamistenne tavoitteen. Seuraavat tapaamiset voivat käsitellä esimerkiksi sinun menneisyyttäsi tai jotakin tiettyä mieltä askarruttavaa tapahtumaa, haastetta tai unelmaa elämässään. Tehtävät voivat liittyä mm. tunteiden lukutaitoon, omien arvojen sanoittamiseen, voimavarojen tunnistamiseen ja unelmien kartoittamiseen.

Loppukartoitus: Lopuksi keskustelet vielä seurakunnantyöntekijän kanssa siitä, miltä keskustelut ovat tuntuneet, mitä olet saanut niistä ja onko tilanteesi muuttunut siitä mitä se oli ennen kohtaamisia. Tässä vaiheessa kaikenlaiset kehittämisideat ja sinun palautteesi hankkeesta on myös erittäin tervetullutta.

// ]]>