Katsomuskasvatus

Uusia pyhiinvaelluksia lapsille ja perheille

Nyt pyhiinvaellukselle voi lähteä helposti perheen kesken tai lapsiryhmän kanssa. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän varhaiskasvatuksen lastenohjaajat ovat laatineet kolme uutta materiaalia pyhiinvaelluksille, joissa lapsi on keskiössä.

Kaksi pyhiinvaellusreittiä sijoittuu Aurajoen varrelle: vaellus itsetuntemukseen kulkee Koroisten maisemissa ja vaellus kaupungin vilskeessä Mikaelinkirkolta Martinkirkolle. Kolmas materiaali on valloittavien eläinhahmojen johdolla tehtävä pyhiinvaellus ajasta ja paikasta riippumatta. Materiaalin voi tulostaa mukaan, vaikka kesämökille tai päiväkodin metsäretkelle. Kaikkia vaelluksia yhdistävät seitsemän avainsanaa: yksinkertaisuus, huolettomuus, kiireettömyys, hiljaisuus, vapaus, jakaminen ja henkisyys/hengellisyys.

Mitä uutta voi huomata, jos tutkii ympäristöään hitaasti kuin etana? Ja kuinka tärkeitä asioita voi kuulla, kun höristää korviaan kuin viisas aasi? Miltä tuntuu kiireettömyys Förin kyydissä ja miten luonto näkyy Mikaelinkirkossa? Millaisia hyviä uutisia voi kuulla ja kertoa kaivon luona Koroisilla? Muun muassa tällaisiin pohdintoihin pyhiinvaellusmateriaalit johdattavat vaeltajia.

Pyhiinvaellukset kutsuvat matkalle itseen ja lähiympäristöön omista lähtökohdista käsin. Materiaalit rohkaisevat pohdiskeluun, yhteisiin keskusteluihin sekä itsensä kuunteluun. Ne soveltuvat varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja harrasteryhmien käyttöön sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Materiaalit ovat maksuttomia ja ne voi ladata alta. Linkkejä klikkaamalla avaat PDF-tiedoston, jonka voit tulostaa tai lukea suoraan näytöltä.

Tämä pyhiinvaellus sijoittuu historiallisen Koroisten ristin ympäristöön Maarian kirkon lähellä Raunistulassa. Reitti on verrattain lyhyt, sillä matkaa tehdään ensisijaisesti omaan itseen. Reitti on osittain haasteellinen pyörätuolia tai rattaita käyttäville.

Tämä pyhiinvaellus sijoittuu Aurajoen rannalle kaupungin keskustaan ja sisältää ilmaisen förimatkan! Reitillä etsitään hiljaisuutta vilinän keskellä, sillä sitähän arki ja elämä usein on. Reitin pituus on 3,3 kilometriä. Liikuntarjoitteisen kannattaa kiertää reitti avustajan kanssa.

Eläinkorttien kanssa voit vaeltaa missä ja milloin vain - niin sisätiloissa kuin ulkonakin ja vaikka yhden eläimen kerrallaan.

Lisämateriaalia vaelluksellesi:

På svenska:

Djurkort för pilgrimsvandring, oberoende av tid eller plats.

pyhiinvaellus suomi-logo

Vesivärillä maalattu kyyhkynen oranssin taustan päällä
Eläinvaelluksen kuvituksen on tehnyt Tiia Hovi.
Seurakunta varhaiskasvatuksen kumppanina

varhaiskasvatuksen ohjaaja
Yhteinen kasvatustyö

Päiväkerhot, ulkokerhot ja Sammaltassun luontotoiminta, muskariryhmät, värikylpyryhmät ja taidepajatoiminta, Sormin-ruokailu, Tanssitan vauvaa-ryhmä, katsomuskasvatus, Spr:n vastaanottokeskuksen leikkikerhot sekä perhekahvila Harakanpesä

Poikluoman luontoillat

Kunnan varhaiskasvatuksen henkilökunnalle tarjoamme mm. Poikluoman luontoiltoja. Luontoilloissa vietetään aluksi ulkona luonnossa noin puolitoista tuntia, jonka jälkeen on yhteinen iltapala. Illan aikana jaetaan ideoita siitä, miten ympäristö- ja katsomuskasvatusta voisi toteuttaa lasten kanssa ryhmässä. Luontoiltoja järjestetään kerran syksyssä ja kerran keväässä. Luontoillat ovat maksuttomia.

Esite: Ideoita kaupungin varhaiskasvatuksen ja seurakunnan väliseen yhteistyöhön ja katsomuskasvatuksen toteuttamiseenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

// ]]>