Kaste

Onneksi olkoon! Perheeseenne on syntynyt pieni vauva. Teidän lapsenne on erityinen ja ainutlaatuinen, hänenlaistaan ei ole ketään toista.

Lapsenne tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa, turvaa ja rakkautta. Vanhemmuus on valtavan suuri etuoikeus ja samalla vastuista painavin. Te ette kuitenkaan ole yksin. Kasteessa Taivaan isä lupaa ottaa lapsenne varjelukseensa ja kantaa häntä läpi elämän. Myös kirkon työntekijät kulkevat rinnallanne ja tarjovat apua silloin, kun sille on tarvetta.

Jokainen lapsi on juhlan arvoinen. Kastejuhlaan kokoontuvat pienen lapsen kaikki läheiset ja tärkeät ihmiset. Kaste kertoo rakkaudesta, jota lapsi tarvitsee jokaisena elämänsä päivänä. Kastemaljan äärellä juhlitaan ainutlaatuista elämää ja rakkautta. Pienimmät lapset saavat kasteessa oman nimensä. Kirkossa kastetaan kaikenikäisiä. Jokainen ihminen on arvokas ja kaste kantaa kaikissa elämän vaiheissa.

Kaste on osoitus vanhempien ja läheisten sekä Jumalan rakkaudesta ja huolenpidosta lapselle. Se on merkki siitä, että pieni ihminen on arvokas ja rakas.

Jeesus aikoinaan opetti ja osoitti omalla toiminnallaan ihmisille, mitä on rakkaus. Hän otti lapset syliinsä ja siunasi heitä. Kaste on turvallinen syli, jossa on hyvä olla.

Kastemekko
// ]]>