Sormin – sormiruokailua vauvoille

Sormiruokailussa vauva tutustuu itsenäisesti ruokaan. Kaikki tapahtuu vauvan ehdoilla. Vauva päättää itse mitä, miten paljon ja millä tahdilla hän suuhunsa lautaselta laittaa. Ennen sormiruokailun aloittamista vanhemman on hyvä ottaa selville sormiruokailun perusperiaatteet - joko itse asiaan perehtymällä tai esimerkiksi meidän SORMIN-ryhmätoiminnan kautta.

Ryhmätoiminta

SORMIN-ryhmä on toimintaa 6–12 kk ikäisille vauvoille yhdessä oman aikuisen kanssa. Toimintaan voi osallistua, kun vauva osaa istua syöttötuolissa kevyen tuen avulla ja osoittaa kiinnostusta ruokaa kohtaan. SORMIN on kuin ravintola vauvoille sopien niin kokeneelle sormiruokailijalle kuin vasta aloittelevalle ruokaan tutustujalle. Kokemus on osoittanut, että n. 8 kk ikäiset vauvat saavat toiminnasta eniten irti.

Toiminta alkaa minimuskarilla, joka virittää päivän teemaan. Sen jälkeen siirrymme ruokapöytään, jossa jokainen vauva saa omien valmiuksiensa ja kiinnostuksensa mukaan tutustua omaan, valmiiksi koottuun ruoka-annokseensa. Lopuksi on aikaa leikille sekä kahvittelulle ja juttelulle.

Ryhmä kokoontuu viisi kertaa, perjantaisin klo 11-13. Ryhmään otetaan 10 vauvaa oman aikuisen kanssa. Toimintaa ohjaavat Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän lastenohjaajat Laura ja Lotta. Toiminta järjestetään Hepokullan seurakuntatalolla (Varkkavuorenkatu 23, 20320 Turku).

Voit halutessasi ottaa mukaan ruokaessun sekä lapsellesi sopivaa ruokajuomaa. Toiminnan luonteen vuoksi vanhempaa sisarusta ei voi ottaa mukaan toimintaan. Kurssin hinta on 35 €. Mikäli perheenne taloudellinen tilanne on haastava Sormin-ruokailun maksun (35 €) suhteen, niin voitte olla yhteydessä toimintaa ohjaavaan lastenohjaajaan: lotta.leppanen@evl.fi/0403417621.

Maaliskuussa alkavaan ryhmään voi ilmoittautua jonopaikalle alla olevasta linkistä.

Seuraava haku ryhmiin alkaa elokuussa 2024. Ole nopea!

Pop upit kevät 2024

• Maarian seurakunnan vauva-aamu Hepokullan seurakuntatalolla ke 13.3. klo 10.30
  • SORMIN goes Skappeli kauppakeskus Skanssissa ti 9.4. klo 13
  • SORMIN goes Marakatin vauvatreffit perhetalo Heidekenillä ke 10.4. klo 13.30

Yksittäiset vierailukerrat

Teemme pyynnöstä yhteistyötä erilaisissa verkostoissa ja ryhmissä Turun ja Kaarinan alueella. Pidämme n. puolen tunnin alustuksen sormiruokailun aloittamiseen liittyen ja tarjoamme pienen maisteluhetken (mikäli tiloissa on ruuanlaittomahdollisuus). Laita viestiä, jos sinulla on jokin tapahtuma/ryhmä, johon toivoisit meidät vierailemaan! Vierailu voidaan järjestää myös etänä, ota yhteyttä Lottaan, mikäli olet kiinnostunut etäluennosta. Voimme vierailla eri toimijoiden etäalustoilla tai järjestää luennon itse Teamsin kautta.

Seuraa meitä somessa

instagramissa: @sormin.vauvoille (linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa)

facebookissa: S O R M I N - sormiruokailua vauvoille (linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa)

Lisätiedot: lastenohjaaja Lotta Leppänen, lotta.leppanen@evl.fi, puh. 040 341 7621