Hyppää sisältöön

Auroressa 2019 ensiesiintymisensä tehnyt I Dodici on noin tusinan muusikon ryhmä – tällä kertaa kokoonpano on 10 laulajaa ja johtaja. Sen olemus on jossain kuoron ja yhtyeen välimaastossa ja sen joustava kokoonpano sopii erinomaisesti monenlaiseen renessanssimusiikkiin. I Dodicin laulajat ovat kaikki ammattilaisia ja yhtye toimii periodimaisesti. Yhtyeen johtaja Kari Turunen on kuoronjohtaja ja laulaja, joka asuu nykyään Vancouverissa, Kanadassa ja toimii siellä Vancouver Chamber Choir -ammattikuoron taiteellisena johtajana.

 

SOPRAANOT

Linnéa Sundfær Casserly is a Norwegian soprano, recorder player and choral conductor. She is passionate about baroque and renaissance music as well as contemporary music. She has worked closely with several interesting Norwegian composers premiering works written especially for her. A lot of Linnéas work is as an ensemble singer and she performs regularly with both Helsinki Chamber Choir and The Norwegian Soloists’ Choir. She is also part of the Norwegian project ”Ad Fontes” where a quartet of singers performs Bach cantatas with period instruments. Linnéa was first exposed to renaissance music when she was playing in the local recorder consort as a child. Although the recorder consort was eventually left to pursue other passions, the love for the pure sound, sometimes surprising harmonies and the musical relationship between lyrics and tone stayed with her. During an exchange year at Hochschule für Musik und Theater Hamburg, Linnéa joined the renaissance ensemble singing works by Monteverdi and Gesualdo as well as playing with the school recorder consort. With this new meeting Linnéa rediscovered her love of the music and it is now where she feels most at home as a musician.

Elisa Huovinen on sekä kotimaassa että ulkomailla palkittu kuoronjohtaja, joka johtaa tällä hetkellä kolmea korkeatasoista kuoroa sekä toimii mm. Suomen kuoronjohtajayhdistyksen puheenjohtajana. Laulajana Huovinen työskentelee mm. Helsingin Kamarikuorossa sekä Sibelius-Akatemian vokaaliyhtyeessä. Renessanssimusiikkia Huovinen on laulanut sekä edeltävissä kokoonpanoissa että myös mm. Lumen Valon riveissä vierailevana muusikkona. Erityisesti Carlo Gesualdon ja Claudio Monteverdin sävellykset ovat Huovisen sydäntä lähellä.

Sopraano, kanttori, Sibelius-Akatemian tohtorikoulutettava Sirkku Rintamäki on monipuolinen kuoro- ja yhtyelaulaja, joka esiintyy säännöllisesti mm. Helsingin kamarikuoron riveissä. Vuosina 2017-2018 hän lauloi HKK:n pienyhtyeproduktiossa Carlo Gesualdon ja aikamme italialaisten madrigaalisäveltäjien teoksia sekä toimi toisena sopraanosolistina Helsingin barokkiorkesterin ja Zodiak-tanssiteatterin ylistävät arviot saaneessa Monteverdin Maria-vesper -yhteistuotannossa. Rintamäki on esiintynyt myös Sastamala Gregoriana -festivaalin virren alkujuurille vieneen ”Tie Lutherin luo” -konsertin sopraanosolistina 2017. Renessanssin ja varhaisbarokin musiikki on kaiken kaikkiaan hänelle läheistä ja mieluisaa.

 

TENORIT

Brittiläis-suomalainen kontratenori David Hackston on viime aikoina tullut tutuksi vanhan musiikin yleisöille kautta Suomen maan. David on vakiojäsen Helsingin kamarikuorossa sekä perustamassaan The English Vocal Consort of Helsinki -lauluyhtyeessä ja hän esiintyy niin oratorio- ja passiosolistina kuin Café Barockin tunnelmallisissa kahvilatapahtumissa. 2016 hän oli mukana perustamassa barokkioopperayhdistystä Orpheus’ Muses ja on sittemmin esiintynyt useassa yhdistyksen produktiossa, mm. Ottonen roolissa Monteverdin Poppean kruunauksessa ja Johannes-Kastajana Stradellan oratoriossa San Giovanni Battista. David laulaa mielellään myös uusinta musiikkia. Viime vuosina hän on esittänyt Peter Maxwell Daviesin ikonisen teoksen Eight Songs for a Mad King sekä Suomessa että ulkomailla, ja helmikuussa 2019 hän on mukana kantaesittämässä Juhani Nuorvalan oopperaa Flash Flash.

Tenori Juho Punkeri on niittänyt mainetta erityisesti vanhan musiikin ja liedin tulkkina. Hän esiintyy aktiivisesti useiden kuorojen ja orkesterien solistina sekä omin konsertein. Juho nauttii suuresti vanhan musiikin esittämisestä ja kuuntelemisestä. Renessanssimusiikin hän kokee erityisen hoitavana sielulle ja mielelle.

Mats Lillhannus on turkulainen tenori joka hurahti vanhaan musiikkiin jo lukioikäisenä ja on siitä lähtien ahkerasti esittänyt musiikkia keskiajasta barokkiin. Ehkä lähimpänä sydäntä on renessanssiajan moniääninen vokaalimusiikki ja viime vuosina erityisesti italialainen madrigaalitaide.

 

BARITONIT

Baritoni Valter Maasalo on kokenut yhtyelaulaja ja mieluiten gregoriaanisen tai renessanssimusiikin kimpussa ellei ole editoimassa, sovittamassa tai säveltämässä. Tulkinnassa hän vannoo staattisen tactuksen kautta ja suosii stemmalapusta laulamista. Tekisi mieli lisätä Asterix-sitaatti: ”Omasta mielestään hän on nero, toisten mielestä hänen laulunsa on sietämätöntä. Yleensä kaikki kuitenkin pitävät hänestä, kunhan hän vain ei laula.”

George Parris is a British singer and conductor, currently in the second year of a Master’s Degree in Choral Conducting at Sibelius Academy. He is the Founder and Artistic Director of UK vocal ensemble The Carice Singers, with whom he has made four recordings for the Naxos label and the BBC Music Magazine. In Finland he performs with the Sibelius Academy Vocal Ensemble, Somnium Ensemble, Hämäläis Osakunta Laulajat, and the Choir of Olaus Petri Church in Töölö. George began performing early music while a student at the University of Cambridge and became fascinated with the choral music of sixteenth-century Northern European composers, especially Thomas Tallis, John Sheppard, Nicholas Ludford, Jean L’Héritier, and Pierre de Manchicourt. He wrote his Bachelor’s dissertation on the secular motets of Jacquet of Mantua (1483-1559), and continued studies in musicology and ensemble singing at the University of Oxford.

 

BASSOT

Espoolainen pianisti ja laulaja Antti Vahtola viihtyy monipuolisesti kaikkien musiikin tyylikausien parissa nykysäveltäjien kantaesityksistä aina renessanssin vokaalipolyfoniaan saakka. Musiikillista perspektiiviään laajentaakseen Vahtola opiskeli Sibelius-Akatemiassa pääinstrumenttinsa pianon ohella myös fortepianon ja urkujen soittoa sekä laulua. Erityisen inspiroivana hän kokee työskentelyn erilaisissa kamarimusiikkikokoonpanoissa; laulajana mm. Helsingin kamarikuorossa sekä useissa renessanssimusiikkiin keskittyvissä yhtyeissä. Taiteellisen toiminnan lisäksi Vahtola toimii pianonsoiton lehtorina Musiikkiopisto Juvenaliassa, Espoossa. 

 

YHTYEEN JOHTAJA

Kari Turunen on kuoronjohtaja ja yhtyelaulaja, ja Auroren taiteellinen johtaja. Rakkaus renessanssikauden moniääniseen laulumusiikkiin on värittänyt hänen uraansa alusta alkaen. I Dodici on taas yksi heijastuma tästä mieltymyksestä, taas yksi pyrkimys löytää uusia näkökulmia 1400–1500-lukujen musiikin maailmaan.