Lastenmusikaali vie ensimmäiseen jouluun

Lasten joulumusikaali kertoo ensimmäisen joulun tapahtumat uuden musiikin keinoin. Musikaalissa yhdistyy Luukkaan kertoma jouluevankeliumi nykypäivän lasten ja nuorten maailmaan. Aikamatkalaiset oivaltavat seikkailunsa aikana, mikä on joulun todellinen lahja: rakkaus, joka on valmis antamaan omastaan toisille.

Koululaisten rooleja esittävät Paulina Ruiz Pigeon, Pyry Pöyry ja Atte Lehto. (kuvassa)

Koululaisten rooleja esittivät vuonna 2021 Paulina Ruiz Pigeon, Pyry Pöyry ja Atte Lehto. Kuva: Timo Jakonen

Kun lavalla on 70 lasta ja nuorta, odotettavissa on musiikillinen tähtisädetikku, josta vastaa Pekka Simojoki, sama mies, jonka Tulkoon joulu on rakastetuimpia joululauluja. Turkulainen kirjailija Tytti Issakainen on kirjoittanut laulujen sanoitukset ja musikaalin käsikirjoituksen.

Kolme koululaista seikkailee ensimmäisessä joulussa. He kohtaavat keisari Augustuksen sanansaattajan, Joosefin, Marian, paimenet, enkelit ja Jeesus-lapsen. Joulun tarina kerrotaan mukaansa tempaavan kuorolaulannan, afrikkalaisten rytmien ja räpin siivittämänä. Iloa ja valoa puhkuvat sovitukset ovat Timo Lehtovaaran käsialaa. Ohjaajan ruoria kääntelee Joonatan Perälä.

Kirjailija Tytti Issakaiselle idea lasten omasta musiikkitarinasta syntyi, kun hän pohti, mitä lapset nykyisin ajattelevat joulusta.
- Tarinan pohjana oli vuosia sitten tehtyjä laulutekstejäni. Simojoen Pekan innostavassa seurassa tekstit lähtivät uudenlaiseen lentoon. Muokkasimme niitä eteenpäin ja tein lisää lauluja. Pekan ideoitten ansiosta käsikirjoitukseen tulivat koululaisten seikkailut ja musiikkitarina alkoi saada lastenmusikaalin muodon. Turun ja Kaarinan seurakunnat ottivat iloksemme kopin esitysten tuottamisesta. Tekijöiksi saatiin mahtava porukka!

Muusikko, lauluntekijä ja säveltäjä Pekka Simojoki uskoo, että laulut jäävät elämään.
- Hienon porukan kanssa saadaan tehdä hieno musikaali, josta tulee olemaan iloa vielä pitkään. Uskon, että perinteisten lasten joululaulujen joukkoon syntyi myös monta kivaa uutta laulua!

Musiikista vastaavat Turun konservatorion lapsikuoro ja Puolalanmäen musiikkilukion kuoro & orkesteri. Lasten ja nuorten kuoroja johtavat Terhi Lehtovaara, Timo Lehtovaara ja Tuire Mellanen. (kuvassa kuoro)

Musiikista vastaavat Turun konservatorion lapsikuoro ja Puolalanmäen musiikkilukion kuoro & orkesteri. Lasten ja nuorten kuoroja johtavat Timo Lehtovaara, Maikki Säikkä ja Tuire Mellanen. Kuva: Timo Jakonen

Kuvassa poika soittaa torvea.

Kuvassa Tyttö laulaa mikrofoniin.

Maria, Joosef ja Jeesus-lapsi paimenten ja koululaisten ympäröimänä.

Lastenmusikaalia ensiesitettiin neljän näytöksen verran 1.-4.12.2021 Turun tuomiokirkossa. Kuva: Timo Jakonen

Kuvassa koululaiset kertovat innoissaan seikkailustaan.

Valo ja ilo ovat läsnä musikaalissa. Kuva: Timo Jakonen

// ]]>