Hääyö-tapahtuma

Hääyössä pääset vihille juhlavasti mutta pienellä vaivalla. Seuraavan kerran Hääyö järjestetään lauantaina 24.8.2024 Turun tuomiokirkossa.

Ilmoittautuminen alkaa 15.5.2024 klo 15 ja päättyy 17.7.2024 klo 15. Ilmoittautumislinkki avautuu tähän 15.5.

Ensimmäinen vihkiminen on klo 19.30, paikkoina Tuomiokirkossa Tarkk´ampujan kappeli ja pääalttari. Tiedot täsmentyvät kevään kuluessa.

Mikä on Hääyö?

Hääyö on ainutlaatuinen, pienimuotoinen vihkitilaisuus, jossa saman illan aikana vihitään useita pareja. Hääyössä kaikki musiikista pieneen tarjoiluun on järjestetty sinulle valmiiksi. Talo tarjoaa tarvittaessa todistajat, mutta myös omat vieraasi ovat tervetulleita.

Mukaan tarvitset vain

• tulevan puolisosi ja sormukset
  • avioliiton esteettömyystodistuksen
  • molempien henkilöllisyystodistukset.

Vihkiminen voidaan toteuttaa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Tapahtumassa voi myös pyytää siunaamista aiemmin solmitulle avioliitolle.

Miten voin ilmoittautua?

Hääyöhön ilmoittaudutaan sähköisesti. Linkki Hääyöhön ilmoittautumisesta päivitetään tälle sivulle myöhemmin.

Mistä saan esteettömyystodistuksen?

Avioliiton esteettömyystodistus on tilattava viimeistään viikkoa ennen tapahtumaa. Esteiden tutkinnan voi laittaa vireille sähköisesti osoitteessa esteidentutkinta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai täyttämällä lomakkeen seurakuntayhtymän keskusrekisterissä. Esteettömyystodistuksesta tulee ilmetä, että

• molemmat kuuluvat kirkkoon
  • ainakin toinen on luterilainen
  • luterilaisilla on rippikoulu suoritettu.

Esteettömyystodistuksessa on merkintä rippikoulun käymisestä. Jos se jostain syystä puuttuu, pyydä lisäksi seurakunnasta virkatodistus, jossa rippikoulun käyminen näkyy. Kysy tarkempia tietoja keskusrekisteristä.

Ilman voimassa olevaa ja yllä mainituilla tiedoilla varustettua esteettömyystodistusta ei voida vihkiä. Muista ottaa todistus/todistukset mukaan Hääyöhön!

Maistraatissa solmitusta avioliitosta pyydä vihkimistodistus maistraatista ja ota se mukaan.» Lue lisää avioliiton esteiden tutkimisesta

Kuva vuonna 2022 Hääyössä vihitystä pariskunnasta, valokuvaaja Mika Okko/StillkuvaIloinen hääpari kädet ylhäällä kirkon ulko-ovien edustalla. Ympärillä juhlavieraita.