Seurakuntavaalit Turussa ja Kaarinassa

Äänestä seurakuntavaaleissa

Seurakuntavaalit ovat marraskuussa 2022.

Vaalipäivä on 20.11.2022. Ennakkoäänestys on 8.–12.11.2022.

Vaaleissa valitaan kirkkoon uudet päättäjät.

Turkulaiset ja kaarinalaiset valitsevat uudet luottamushenkilöt samassa vaalissa kahteen paikkaan:

1. oman seurakunnan seurakuntaneuvostoon
  2. seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Luottamushenkilöiden toimikausi on neljä vuotta (2023–2026).

Miksi äänestää?

Seurakuntavaaleissa vaikutat oman seurakuntasi ja kirkon tulevaisuuteen.

Seurakuntaneuvosto

Jokaisella Turun ja Kaarinan alueen seurakunnalla on oma seurakuntaneuvosto. Neuvosto suunnittelee, mitä oma seurakunta tekee seuraavan neljän vuoden aikana.

Seurakuntaneuvosto suunnittelee ja ohjaa seurakunnan toimintaa sekä päättää seurakunnan rahankäytöstä. Neuvosto myös valitsee uudet työntekijät seurakuntaan.

Seurakuntayhtymän kirkkovaltuusto

Turun ja Kaarinan seurakunnat muodostavat seurakuntayhtymän, jolla on yhteinen kirkkovaltuusto. Jokaisella seurakunnalla on edustajia kirkkovaltuustossa.

Kirkkovaltuusto päättää esimerkiksi koko yhtymän omaisuudesta ja rahankäytöstä, uusien rakennusten rakentamisesta, hautapaikkamaksuista sekä virkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta.

Kuka saa äänestää?

Saat äänestää seurakuntavaaleissa, jos olet täyttänyt 16 vuotta viimeistään vaalipäivänä 20.11.

Sinun täytyy olla evankelis-luterilaisen kirkon jäsen. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei vaadita, seurakunnan jäsenyys riittää.

Ketä voit äänestää?

Voit äänestää oman kotiseurakuntasi ehdokkaita. Osa ehdokkaista on ehdokkaana sekä seurakuntaneuvostoon että yhteiseen kirkkovaltuustoon. Osa ehdokkaista on ehdokkaana vain toiseen.

Äänestyspaikalla saat kaksi äänestyslippua. Oranssilla lipulla äänestät ehdokasta oman seurakuntasi seurakuntaneuvostoon, valkoisella äänestyslipulla äänestät ehdokasta kirkkovaltuustoon.

Oranssi äänestyslippu: oman seurakunnan seurakuntaneuvosto
Valkoinen äänestyslippu: yhteinen kirkkovaltuusto

» Tutustu oman seurakuntasi ehdokkaisiin

Missä voit äänestää?

Ennakkoäänestys

Voit äänestää ennakkoon missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa ympäri Suomen. Ennakkoäänestys alkaa tiistaina 8.11.2022 ja päättyy lauantaina 12.11.2022.

Ennakkoäänestyspaikkoja on eri puolilla Turkua ja Kaarinaa, esimerkiksi oppilaitoksissa ja marketeissa.

» Katso ennakkoäänestyspaikat

Vaalipäivä

Vaalipäivä on sunnuntai 20.11.2022. Silloin voit äänestää oman kotiseurakuntasi äänestyspaikassa. Äänestyspaikat ovat auki kello 11–20.

Tarkista äänestyspaikat ja niiden aukioloajat ennen kuin lähdet äänestämään. Ota mukaan henkilöllisyystodistus.

» Katso vaalipäivän äänestyspaikat

Kotiäänestys

Voit äänestää ennakkoon kotona, jos kykysi liikkua on rajoittunut niin, että et pääse äänestyspaikalle.

Jos äänestät kotona, ilmoita siitä soittamalla oman seurakuntasi seurakuntasihteerille. Seurakuntien puhelinvaihteen numero on 040 3417 111. Ilmoituksen voi sinun puolestasi tehdä myös toinen henkilö, esimerkiksi lähiomaisesi.

Jos sinulla on omaishoitaja, hän voi äänestää samalla kertaa.

Tee ilmoitus kotiäänestyksestä viimeistään 4.11.2022 ennen klo 16.

// ]]>