Koroisten ristin kesähartaus täyttää 20 vuotta

Koroisten ristille, Aurajoen rannalle kokoonnutaan tänä vuonna kesähartauteen jo 20. kerran. Marianpäivänä 2.7. klo 15 pidettävässä tilaisuudessa puhujana on Museoviraston pääjohtaja Juhani Kostet. Hartauden pitää pastori Mikko Laurén.

Koroistenniemellä on tekemistä myös lapsille. Paikalla on Kullannuppu-hevonen ja Alastalon tilan lampaita, joita pääsee ihastelemaan ja silittelemään. Hartauden jälkeen luvassa on Halisseuran tarjoamat kahvit ja mehut sekä makkaranpaistoa.

Koroisten muinaismuistoalueella oli 1200-luvulla piispanistuin, -kirkko ja -kartano. Paikka oli aikansa uskonnollisen ja hallinnollisen elämän keskus. Museovirasto on määritellyt Koroistenniemen yhdeksi valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi. Muita vastaavia ovat Turussa mm. Maarian kirkko ja pappila sekä Pyhän Katariinan kirkko ympäristöineen. Kummankin kirkon harjoja voi ihastella Koroistenniemeltä.

Koroisten ristin kesähartaus 2.7. klo 15. Mukana Museoviraston pääjohtaja Juhani Kostet, Mikko Laurén Maarian seurakunnasta, Marja Haikka, Mika Ketola. Ohjelmassa myös kahvi- ja mehutarjoilu.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 27.6.2016 / AH)

Mon Jun 27 15:28:53 EEST 2016