La Mandragola soi vanhoin soittimin

Turkulainen vanhan musiikin yhtye La Mandragola debytoi Turun tuomiokirkossa torstaina 30. kesäkuuta osana Keskiajan Turku Tuomiokirkossa –tapahtumaa 30.6.-3.7.2016.

Yhtyeen taitavat muusikot ovat ennenkin soittaneet ja laulaneet yhdessä erilaisissa kokoonpanoissa. La Mandragolassa musisoivat vanhoin soittimin Mats Lillhannus, laulu, portatiiviurku ja lyömäsoittimet, Juhani Listo, sinkki ja luonnontrumpetti, Jarmo Korhonen, dulcian sekä Pilvi Listo-Tervaportti, urkupositiivi, laulu, nokkahuilu ja lyömäsoittimet.

Yhtyeen nimi La Mandragola on peräisin Macchiavellin komediasta vuodelta 1524 ja se tarkoittaa taikajuomaa tai lemmenmarjaa. Ensikonsertin ohjelma keskittyy myöhäisen keskiajan ja varhaisen renessanssin eli 1400-1550-lukujen musiikkiin, jota on sävelletty muun muassa luostareissa. Mukana on myös myöhäisempiä mausteita ja säväys 1300-lukua.

Suomessa keskiajan musiikki ja kulttuuri jatkuivat hieman pidempään kuin Keski-Euroopassa, erityisesti Italiassa. La Mandragola tarjoileekin myös valikoiman suomalaisia keskiaikaisia säveliä Piae Cantiones –kokoelmasta.

Konsertin musiikki voi yllättää kuulijan – Piae Cantiones –sävelmien lisäksi siitä saattaa löytyä myös muuta kovin tuttua…

La Mandragola –yhtyeen konsertti alkaa Turun tuomiokirkossa torstaina 30.6. klo 19. Lippujen hinta on 10 €.

Koko Keskiajan Turku –kaupunkitapahtuman ohjelma on osoitteessa www.keskiajanturku.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 27.6.2016 / MV)

Mon Jun 27 08:55:26 EEST 2016