Keskiajan Turku Tuomiokirkossa vie keskiajan jäljille

Suomen ainoa keskiaikainen katedraali vie aikamatkalle aitoon keskiaikaan. Katedraalin hämyinen tunnelma, huokuva hartaus, jylhät muodot ja vanhat hienot yksityiskohdat saattelevat keskiajan tunnelmiin. Keskiajan Turku Tuomiokirkossa vie keskiajan jäljille opastuskierroksilla ja vanhalla musiikilla.

Suomen ainoa keskiaikainen katedraali vie aikamatkalle aitoon keskiaikaan. Katedraalin hämyinen tunnelma, huokuva hartaus, jylhät muodot ja vanhat hienot yksityiskohdat saattelevat keskiajan tunnelmiin.K eskiajan Turku Tuomiokirkossa vie keskiajan jäljille opastuskierroksilla ja vanhalla musiikilla.

Tämänkertainen Keskiajan Turku –tapahtuma 30.6.-3.7.2016 ajoittuu vuoteen 1509, jolloin tanskalainen Otte Rud joukkoineen teki ryöstöretken Turun tuomiokirkkoon ja vei sieltä Tanskaan muun muassa turkulaisen sepän 1400-luvulla taidokkaasti tekemät ehtoollismaljan ja lautasen, jotka nykyään tunnetaan nimellä Ejbyn kalkki ja pateeni. Ne ovat tänä päivänä esillä Turun tuomiokirkkomuseossa, johon on Keskiajan Turku –tapahtuman kunniaksi vapaa pääsy.

Keskiajan Turku Tuomiokirkossa -tapahtumassa kirkonpalvelija Maria Eerikintytär tutustuttaa katedraalin keskiaikaan päivittäisillä keskiaikakierroksilla. Tämän vuoden uutuus ovat Lasten keskiaikaa katedraalissa –opastuskierrokset. Tuomiokirkkoa tekevät tutuksi lisäksi QR-koodeilla älypuhelimiin avautuvat opastukset.

Musiikkia vanhoin soittimin

Torstai-illan konsertissa La Mandragola soi keskiaikainen ja varhaisen renessanssin musiikki: gregoriaaninen laulu, sinkki, dulcian, luonnontrumpetti, urkupositiivi, nokkahuilu ja lyömäsoittimet. Musiikin tarjoilevat Mats Lillhannus, Juhani Listo, Jarmo Korhonen ja Pilvi Listo-Tervaportti.

Historia yhdistyy tähän päivään hetkirukouksissa, messuissa sekä Keskiajan Turku –päätösvesperissä.

Tunnelmallinen holvikahvila Domcafé Tuomiokirkon keskiaikaisessa vilja- ja suolavarastossa on avoinna Keskiajan Turku -tapahtuman aikaan torstaina ja perjantaina klo 11-20 ja viikonloppuna klo 11-18.

Osa kaupunkitapahtumaa

Keskiajan Turku Tuomiokirkossa ‐tapahtuman järjestää Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä ja tapahtuma on osa Keskiajan Turku –kaupunkitapahtumaa. Keskiajan Turkuun vievät myös Keskiaikaiset markkinat, Aboa Vetus & Ars Nova, Keskiaikaa kaiken aikaa Turun Linnassa sekä Rohan Tallien turnajaiset.

Keskiajan Turku on Suomen tunnetuin historiaan keskittyvä kaupunkitapahtuma, jonka valttina on sijainti Turun historiallisessa ytimessä ja kaupungin tärkeimmissä keskiaikaisissa kohteissa. Tapahtuma kokoaa yhteen keskiajan asiantuntijat, historian elävöittäjät ja käsityöläiset 30.6.-3.7.2016.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 23.6.2016 / MV)

Thu Jun 23 15:31:00 EEST 2016