Tuomiokirkkoon esille taiteilijoiden tulkinta pyhästä tilasta

Turun tuomiokirkossa avataan syyskuun alkupuolella kahden kuvataiteilijan näyttely. Jan Kenneth Weckman ja Markku Hakuri tuovat kirkkoon esille vuodesta 2014 työstämänsä Matkalla – kaksi taiteilijaa kirkossa -näyttelyn.
weckman_hakuri_verkkoon_L.jpg

Näyttelyä innoittivat paitsi inspiroiva tila, myös molempien taiteilijoiden mielenkiinto maailmankaikkeuden ja olemassaolon perimmäisiin kysymyksiin. Kumpikin taiteilija on lähestynyt Turun tuomiokirkon historiallista ja ainutlaatuista tilaa oman taiteellisen näkemyksensä kautta.

- Tuomiokirkko on paikka, jossa mennyt ja nykyisyys kohtaavat, jossa ihmisen tarina muotoutuu osaksi suurta kertomusta – tarinaa syntymästä ja kuolemasta, rakkaudesta ja vihasta, sodasta ja rauhasta, Markku Hakuri avaa omaa teostaan.

- Siitä riippumatta, miten asiat ovat kyseessä tässä tilassa on kerrottava oma versio siitä mistä on kyse, Jan Kenneth Weckman kuvailee Tuomiokirkon haasteellisuutta näyttelytilana.

Matkalla – kaksi taiteilijaa kirkossa –näyttely Turun tuomiokirkossa 6.9.-20.11.2016

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 20.6.2016 / MS, päivitetty näyttelyn nimi 27.7.2016)

Mon Jun 20 10:58:01 EEST 2016