Kansainvälinen Turun tuomiokirkon Iltamusiikki alkaa 7. kesäkuuta

tuomiokirkon urut kuva katri saarela_M.jpg

Tavanomaistakin kansainvälisempi Turun tuomiokirkon Iltamusiikki -konserttisarja starttaa Turun tuomiokirkon vuoden nuoren taiteilijan konsertilla tiistaina 7. kesäkuuta klo 20. Urkupenkille istuu silloin Sibelius-Akatemiassa juuri urkututkintonsa tehnyt taitava Irina Vavilova, jolla on kannuksia myös kansanmusiikin puolelta.

Tänä vuonna kolmestatoista soittajasta kymmenen tulee USA:sta ja eri puolilta Eurooppaa. Mukana ovat muun muassa saksalaiset urkutaiteilijat Stefan Kagl (19.7.), Andreas Liebig (9.8.) ja Martin Welzel (16.8.), jotka Iltamusiikin kokoajan, urkuri Markku Hietaharjun sanoin ”edustavat täydellistä osaamista”.

”Tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 100 vuotta säveltäjä Max Regerin kuolemasta ja iltamusiikkisarjassa kuullaankin tänä kesänä tavallista enemmän hänen sävellyksiään”, kertoo Hietaharju.

Kiintoisa konsertti on luvassa myös 26.7., jolloin saksalaisurkuri Gottfried Thore Drywa soittaa oman sovituksensa Sibeliuksen sinfoniasta nro 2.

Tuomiokirkon pääuruissa on 81 äänikertaa ja ne ovat Suomen toiseksi suurimmat Lapuan tuomiokirkon urkujen jälkeen. Turun tuomiokirkossa urkumusiikki kajahtaa upeassa katedraaliakustiikassa ja urkureiden työskentelyä voi seurata myös screeniltä.

Iltamusiikki soi Turun tuomiokirkossa tiistaisin 7.6.-30.8. klo 20. Konsertteihin on vapaa pääsy ja käsiohjelman hinta on 10 €. Iltamusiikkisarjan esiintyjiin voi tutustua tarkemmin Turun tuomiokirkon Iltamusiikin sivuilla turkuorgan.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Iltamusiikki –konserttisarjaa on järjestetty Turun tuomiokirkossa jo vuodesta 1973.

Iltamusiikki kesällä 2016

• 7.6. Irina Vavilova, Helsinki
  • 14.6. Birgitta Forsman, Turku
  • 21.6. James D. Hicks, USA