Uskonto taipuu komiikan aiheeksi

Papin työ ja uskonto taipuivat nuorten stand up -illassa komiikaksi. Uskovaisillakin on lupa nauraa, eikä pyhän tarvitse olla synonyymi hiljaisuudelle.

IMGviimeistelty2_9796_M.jpg

Henrikinkirkossa järjestettiin ensimmäistä kertaa 6.5. stand up -ilta nuorille. Esiintyjinä nähtiin pastorin työstä koomikon hommiin siirtynyt Sampsa Simpanen ja tunnustuksellinen kristitty, stand up -koomikko Mikko Vaismaa.

Simpanen ja Vaismaa eivät arkaile tehdä komiikkaa uskonnosta, koska heidän ajatuksensa ovat hyvin samassa linjassa sen kanssa, mitä seurakunta edustaa. Komiikka lähtee heidän mukaansa itselle läheisistä aiheista, joista on jotain sanottavaa. Juttua ei tehdä pelkän jutun takia.

”Haluan tehdä komiikkaa oman itseni ja identiteettini kautta. Tuntuisikin hassulta, etten voisi tehdä seurakunnan tilaisuuksissa komiikkaa itselleni tärkeästä asiasta, koska uskonto nähdään liian vakavana aiheena”, toteaa Vaismaa.

Jumala on luonut ilon ja naurun

Simpanen pohtii uskonnon ja huumorin vastakkainasettelun olevan alkujaan 1800-luvun kinkereistä, joissa hymyily oli kiellettyä. Pohjalla ei siis ole Jumalan pelko vaan papin pelko. Hän muistuttaa, että Jumala on luonut ilon ja naurun. Jo pelkästään vanha testamentti on täynnä ilosta riemuitsemista.

”Huumori itsessään ja kirkko sopivat äärettömän hyvin yhteen, koska kirkon sanoma on iloinen sanoma. Vaikka kerromme kuolemasta, kerromme myös ylösnousemuksesta”, kertoo Simpanen.

Vaismaan mukaan pyhästä tehdään turhan herkästi hiljaisuuden ja vakavuuden synonyymi. Hänestä uskonto ja komiikka sopivat yhtä lailla yhteen, kuin nauraminen missä tahansa muuallakin.

”Nauru kuuluu kuitenkin elämään ja elämään Jumala on meidät tarkoittanut. Niin olisi aivan absurdia jos kirkko, seurakunta, hengellinen tilaisuus tai evankeliumi olisivat siitä jotenkin irrallaan, ettei nauru kuuluisi tähän osaan elämää”, sanoo Vaismaa.

Stand up ei kuulu jumalanpalvelukseen

”Uskonto on ihan loputon komiikan aihe ja siitä teen hyvinkin raakaa pilaa välillä. Usko itsessään taas on sellainen aihe, josta en suostu tekemään komiikkaa. Usko on henkilökohtainen valinta ja niin paljon isompi asia”, erittelee Simpanen.

Simpasen mielestä huumoria voi tehdä melkein mistä tahansa, sillä huumoria on niin monenlaista. Kaikki komiikka ei ole pilkkaa, vaikka se ensimmäisenä stand up -komiikasta nousisikin mieleen. Jumalanpalveluksiin komiikka ei kuitenkaan hänestä kuulu.

Komiikan ja uskonnon yhdistäminen ei ole koomikoille itseisarvo. Tarkoituksena on ”pidentää ihmisten elin-ikää” ja ravistella huomaamaan, että myös uskovaisella on lupa nauraa.

”Päämääränäni ei ole evankelioida ihmisiä komiikan kautta. Puhun kaikesta mikä minusta on hauskaa aiheeseen katsomatta”, kertoo Vaismaa.

Teksti ja kuva Meeri Männikkö

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 9.5.2016)

Mon May 09 12:52:00 EEST 2016