Hautausmaapappi on kiireettä tavattavissa

Turun hautausmaalla voi tänä kesänä kohdata papin, jonka kanssa voi vapain mielin pysähtyä juttelemaan kaikesta maan ja taivaan välillä. Peter Eriksson on Turun ensimmäinen hautausmaapappi. ”Toivoisin, että ihmiset kokisivat kohtaavansa minussa helposti lähestyttävän papin”, hän sanoo.

Näkymä hautausmaalta. Puistokäytävän reunoilla on hautakiviä. Kuvaaja Timo Jakonen.

”Hautausmaalla minua voi vain tulla vetämään hihasta ja ryhtymään juttusille. Pyrin myös itse tekemään niin kulkiessani hautausmaalla. Minut tunnistaa papin tunnuksista eli sokerinpalasta tai valkoisesta kauluksesta mustassa paidassa”, kertoo hautausmaapappi Peter Eriksson.

Hautausmaapappi on tavattavissa Turun hautausmaalla kesän ajan pääsääntöisesti keskiviikosta perjantaihin. Hänet voi kohdata iltapäivisin ulkosalla tai ennalta sopien Ylösnousemuskappelin tai Henrikinkirkon tiloissa.

Hautausmaa herättää tietysti surua ja kaipausta, mutta vapauttaa myös ajatuksia elämänarvoille ja muille elämän tärkeille asioille. Siellä voi myös aivan vain nauttia hautausmaaluonnon ja taiten hoidetun ympäristön kauneudesta.

”Ihmisiä mietityttää ja puhututtaa koko ihmiselämän kokemusten kirjo. Toivoisin, ettei kohtaamieni ihmisten tarvitse miettiä, tohtiiko pastoria nyt tällaisella asialla vaivata. Kyllä tohtii. Kanssani voi tulla keskustelemaan iloista ja huolista ja myös tavallisesta arjesta”, kannustaa hautausmaapappi Peter.

”Juuri hautausmaalla käyvillä ihmisillä voi olla erityinen tarve keskustelulle papin kanssa. Pitkä poikkeusaika ilman tavanomaisia kontakteja on lisännyt kaipausta tähän. Haluamme tarjota mahdollisuuden kiireettömälle keskustelulle papin kanssa”, sanoo Henrikinseurakunnan kirkkoherra Pauliina Uhinki-Suominen

Viikonloppuisin hautausmaapappi auttaa seurakuntia kirkollisten toimitusten lisätyövoimana.

Helsingin seurakunnissa on ollut hautausmaapappitoimintaa vuodesta 2018.

Hautausmaapappi Peter Eriksson tavattavissa juttukumppanina Turun hautausmaalla 2.6.-27.8.2021 keskiviikosta perjantaihin klo 12-16. Hautausmaapapin kanssa voi sopia myös tapaamisen puh. 040 3417167 tai peter.eriksson@evl.fi. Keskustelukieli voi olla paitsi suomi myös ruotsi tai englanti. Keskustelut käydään koronaturvallisesti maskien ja turvavälien kanssa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 27.5.2021 / MV)

2021-05-27 13:27:00.0