Yhteinen kirkkoneuvosto viiden suomenkielisen seurakunnan takana

Seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto on tehnyt periaatepäätöksen viidestä suomenkielisestä seurakunnasta Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän alueelle. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto muodosti kantansa seurakunta- ja yhtymärakenteiden kehittämisen suuntaviivoista kokouksessaan 3.3.2016.

Yhteisen kirkkoneuvoston linjauksen mukaan tulevaisuuden seurakuntayhtymässä olisi Tuomiokirkkoseurakunta, Katariinanseurakunta (nykyiset Katariinanseurakunta ja Henrikinseurakunta), Maarian seurakunta (nykyiset Maarian ja Paattisten seurakunnat), Mikaelinseurakunta (nykyiset Mikaelin- ja Martinseurakunta) sekä Kaarinan seurakunta (nykyiset Kaarinan ja Piikkiön seurakunnat). Lisäksi seurakuntayhtymässä säilyy ruotsinkielinen Åbo svenska församling.

Päätös muodostui äänin 7-4. Äänestyksessä toinen vaihtoehto olisi ollut nykyisen kaltainen seurakuntarakenne.

Periaatepäätöksen mukaan yhteisten työmuotojen tehtävien toteuttaminen arvioitaisiin uuden seurakuntarakenteen selvittyä. Myös johtamisjärjestelmää kehitettäisiin.

Nyt tehtyä periaatepäätöstä arvioidaan piispantarkastuksen yhteydessä 7.-13.3. Arkkipiispan arviota esityksestä odotetaan huhtikuussa. Asia saattaa vielä sen jälkeen palata yhteiseen kirkkoneuvostoon.

Prosessin aikana kuullaan vielä seurakuntaneuvostoja sekä seurakuntayhtymän yhteistä kirkkovaltuustoa. Lisäksi tuomiokapituli antaa oman lausuntonsa sekä mahdollisen oman aloitteensa.

Päätöksen mahdollisesta seurakuntajaon muutoksesta Turussa ja Kaarinassa tekee aikanaan kirkkohallituksen täysistunto.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän seurakunta- ja yhtymärakenteiden kehittämishankkeen ohjausryhmä jätti tammikuussa esityksen, jossa Turkuun ja Kaarinaan esitettiin neljän suuren suomenkielisen seurakunnan mallia.

(Seurakuntayhtymän viestintä 3.3.2016 / MV)

2016-03-03 20:00:00.0