Kirjoja ja kirjanosia 1600-1700-lukujen haudoista

Keskiajan ja uuden ajan alun tutkimuksen keskus Turun yliopistossa järjestää tämän vuoden aikana yleisöluentosarjan Kieli, kirjoitus ja pitkä reformaatio. Kahdeksan luennon sarja pidetään Turun tuomiokirkossa.

Luentosarja jatkuu maanantaina 25. huhtikuuta kirjoista ja kirjanosista, joita on löytynyt 1600-1700-lukujen haudoista. Noin puolentoista tunnin luento alkaa Tuomiokirkossa klo 17.15. Luennolle on vapaa pääsy.

Historiallisen arkeologian dosentti Janne Harjula kertoo suomalaisten kirkkojen lattianalaisista maakerroksista löydetyistä kirjoista ja niiden osista. Valtaosa löydöistä on kirjansolkia, joista suurin osa lienee peräisin kirkonkävijöiden henkilökohtaisista virsikirjoista, osa ehkä myös papiston käyttämistä teoksista. Mutta miksi kirjat tai niiden osat ovat joutuneet kirkon lattian alle?

Kirkkokaivausten kirjalöydöt valaisevat yhtä Suomen kirjallisen kulttuurin osa-aluetta eli kirjojen käyttöä uskonnon, uskomusten ja rituaalien välikappaleina uuden ajan alkupuolelta aina 1800-luvulle saakka.

Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies –tutkimuskeskuksen (TUCEMEMS) luentosarjalla perehdytään kirjoittamisen kulttuuriin, raamatunkäännösten vaikutuksiin, kääntämisen kiistakysymyksiin ja raamatuntulkinnan muutoksiin ”pitkän reformaation” aikana eli myöhäiskeskiajalta 1800-luvun alkuun.

LUENTOSARJA JATKUU:

• 25.4 Dosentti Janne Harjula: Kirjoja ja kirjanosia 1600- ja 1700-lukujen haudoista
  • 23.5 Professori Liisa Steinby: Jahve ja heprealaiset runoilijat. Lutherista Herderin valistusajan raamatuntulkintaan
  • 26.9. FM Maria Kallio: Uudelleen käytetyt kirjat? Keskiaikaiset kopiokirjat reformaation pyörteissä
  • 24.10. Professori emerita Irmeli Helin: Lutherin virret - osa eurooppalaista kulttuuriperintöä
  • 28.11. FT Mikko Kauko: Jöns Budde ja hänen kääntämänsä kirjallisuus

Lisätietoja ww.utu.fi Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Apr 20 15:21:01 EEST 2016