Köyhyys puhuttaa Henrikin luennoilla

Uutisissa puhutaan säästöistä ja budjettivajeesta, mutta miten köyhyys näkyy suomalaisessa yhteiskunnassa ja millaista on köyhän ihmisen elämä? Sosiaalipolitiikan professori Veli-Matti Ritakallio luennoi suomalaisesta köyhyydestä Henrikinkirkossa, Peltolantie 2, tiistaina 12.4. klo 18.

Köyhyys on vaikea ongelma myös yhteiskunnan kannalta. Talous junnaa paikoillaan, ja pitkäaikaistyöttömien määrä on kolminkertaistanut viidessä vuodessa. Yhteiskunnan huollettavaksi jää yhä suurempi joukko ihmisiä. Vielä kipeämpää köyhyys on sitä kohtaaville yksilöille, joista suurin osa on yksin asuvia ja yksinhuoltajia.

- Tukijärjestelmämme perustuvat kahden tulonsaajan malliin, vaikka yksin asuvien osuus väestöstä kasvaa. Toinen ongelma liittyy tukijärjestelmämme monimutkaisuuteen ja kannustamattomuuteen, kiteyttää Ritakallio.

Veli-Matti Ritakallion luento on osa Henrikin Tähkien ja Henrikinseurakunnan järjestämää luentosarjaa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 7.4.2016 / MS)

Thu Apr 07 10:10:08 EEST 2016