Maarian yrttejä Agricolan mukaan

Lauantaina 9.4. klo 13 Maarian keskiaikaisessa kirkossa pääsee tutustumaan Maarian pappilan ja puutarhan historiaan, sekä Mikael Agricolan teksteissään mainitsemiin kasveihin.
MA_L.jpg

Lauantaina 9.4. Maarian keskiaikaisessa kirkossa pääsee tutustumaan Maarian pappilan ja puutarhan historiaan, sekä Mikael Agricolan teksteissään mainitsemiin kasveihin. Puhujina ovat suomen kielen professori Kaisa Häkkinen ja kasvisystematiikan ja -ekologian dosentti Terttu Lempiäinen.

Esityksen otsikkona on Yrtit ja ruohot moninaiset, kuin miehet pruukaavat ja naiset. Esitys on osa Mikael Agricolan päivän juhlaa, joka alkaa kirkossa klo 13. Mikael Agricola toimi 1540-luvulla Maarian seurakunnan kirkkoherrana.

Vuonna 2015 Turun yliopiston Suomen kielen professorin virasta eläkkeelle jäänyt Kaisa Häkkinen on tutkinut mm. suomen kirjakielen syntyä ja kehitystä sekä sanojen etymologiaa. Terttu Lempiäinen on toiminut Turun yliopiston kasvimuseon amanuenssina ja tutkinut kasvillisuuden historiaa. Yhdessä he ovat kirjoittaneet teoksen Aaloesta öljypuuhun – suomen kielellä mainittuja kasveja Agricolan aikaan (Teos, 2011), joka käsittelee Agricolan tekstien kasvien nimiä ja alkuperiä.

Mikael Agricolan päivän juhlan ohjelmassa on lisäksi luvassa mm. Mikael Agricolan rukouskirjan mukaan pidetty hartaus ja runonlausuntaa. Paikalla on myös Mikael Agricola, jota esittää Niilo Rantala. Tilaisuuden lopuksi tarjolla on kahvit kirkon asehuoneessa.

(Maarian seurakunnan viestintä 5.4.2016 / AH)

2016-04-05 11:02:00.0