Mikael Agricolaa juhlitaan lauantaina 9. huhtikuuta

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivä innoittaa juhlallisuuksiin Tuomiokirkon Agricolan patsaalla, Tuomiokirkossa ja Maarian kirkossa.

agricola_ulkona_pcd37_THUMB.jpg

Perinteinen seppelen lasku Agricolan muistomerkin luona Tuomiokirkolla alkaa lauantaina 9.4. klo 11. Seppeleen laskevat Suomen reformaattorin Mikael Agricolan elämäntyötä muistaen Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, Turun kaupunki ja Mikael Agricola –seura.

Seppeleenlaskun jälkeen ohjelma jatkuu Tuomiokirkon Agricolan kappelissa. Professori emeritus Kaisa Häkkinen haastattelee nuorta Mikael Agricolaa. Vuoropuhelun teemana on ”Mikael Agricola valmistautuu Reformaation merkkivuoteen". Mikael Agricolaa esittää Niilo Rantala.

Iltapäivällä professori emeritus Kaisa Häkkinen ja professori Terttu Lempiäinen kertovat Agricolan ajan kasveista ja yrteistä Maarian kirkolla. ”Yrtit ja ruohot moninaiset, kuin miehet pruukaavat ja naiset” –esityksessä, jota nuori Mikael kommentoi runoilla ja laululla, käsitellään Maarian historiaa, pappilaa ja puutarhaa sekä Agricolan mainitsemia kasveja. Tilaisuus Maarian kirkossa alkaa klo 13. Kahvitarjoilu on Maarian kirkon asehuoneessa tilaisuuden päätteeksi.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 5.4.2016 / MV)

2016-04-05 08:57:08.0