Uudet verkkosivut on julkaistu

Syksyllä 2015 aloitettu seurakuntayhtymän ja sen seurakuntien uusien sivujen rakentaminen on saatu päätökseen.
lukkarisivu_jussi_vierimaa_lukkari_L.jpg

Uusilla sivulla on jotakin vanhaa tuttua ja jotakin uutta. Uusien sivujen visuaalinen ilme noudattelee Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ilmettä, joka näkyy muun muassa logossa ja navigaation punaisessa värissä. Tekstifontti puolestaan on kirkon oma fontti. Paikallisuus näkyy myös valokuvissa ja tekstisisällöissä. Uudet sivut on tehty koko kirkolle räätälöityyn julkaisujärjestelmään, Lukkariin. Samaa verkkosivujen julkaisujärjestelmä on käytössä esimerkiksi Vantaan, Oulun, Seinäjoen ja Jyväskylän seurakunnilla. Uudet sivut skaalautuvat myös tabletille ja älypuhelimiin.

Uudet sivut löytyvät vanhojen osoitteiden takaa

Uudistuneet seurakuntayhtymän sivut löytyvät edelleen vanhasta, tutusta osoitteesta turunseurakunnat.fi. Etusivun oikeassa yläreunassa on tekstilinkki på svenska, joka johtaa ruotsinkielisille sivuille. Ruotsinkielisillä sivuilla on Turun ruotsalaisen seurakunnan tietojen lisäksi tietoa seurakuntayhtymästä ja yhtymän tarjoamista yhteisistä palveluista.

Lisäksi etusivulta pääsee myös kaikille seurakuntien sivuille. Jokaisen seurakunnan sivuille pääsee myös niillä seurakuntakohtaisilla verkko-osoitteilla, jotka ovat olleet käytössä tähänkin saakka.

Tapahtumakalenteri tarjoaa tietoa toiminnasta

Uusilla sivuilla tapahtumakalenteri on näyttävästi etusivulla. Kyseisen päivän tapahtumat näkyvät aina vaaleanpunaisella valikon punaista väriä mukaillen. Tulevat tapahtumat näkyvät harmaina. Kalenterin hakutoiminto on monipuolistunut ja tietoja voi hakea esimerkiksi seurakunnittain. Kalenteri löytyy Tapahtumat-valikosta, jossa oikeassa reunassa näkyy erikseen ne tapahtumat, joihin on ennakkoilmoittautuminen. Seurakuntien toimintoja esitellään lisäksi saman valikon alta löytyvältä ryhmien sivulta.

Diakoniakeskuksen sivut, hää- ja ristiäissivut siirtyvät uuteen järjestelmään

Uudistuksen yhteydessä siirretään diakoniakeskuksen sivujen eli kirkkoauttaaturussa.fi ja kirkkoauttaakaarinassa.fi -sivujen sisällöt siirtyvät osaksi uusia seurakuntayhtymän sivuja. Diakoniasivuston sisällöt löytyvät pääosin Apua ja tukea –valikosta. Vapaaehtoistyön ajankohtaisia tietoja on Osallistu, toimi, vaikuta -osiossa, jossa on myös tietoa ajankohtaisista projekteista ja tulevista tapahtumista, kuten Reformaatiovuodesta ja Kivakesästä.

Pitkään käytössä olleen kirkkoon.fi-sivuston hää- ja ristiäissisällöt siirtyvät soveltuvin myös uusille sivuille. Näiden lisäksi tietoa rippijuhlista, kodin siunaamisesta ja hautajaisista sekä niihin liittyvistä järjestelyistä löytyy Perhejuhlat ja hautajaiset –osiosta.

Kirkot ja tilat –sivulta löytyy entistä kattavammin tietoja seurakuntien kirkoista, kappeleista ja toimitiloista. Nähtävillä on aukioloaikojen ja yhteystietojen lisäksi myös vinkkejä siitä, minkälaisten tilaisuuksien ja juhlien pitämiseen kukin tila sopii ja paljonko tilaan mahtuu osallistujia.

Pohdiskelijoille ja etsijöille on tarjolla sisältöä niin Tutki uskoa –osiossa kuin Verkkokirkossakin, josta löytyy myös alkuvuodesta Lilja-nimiseksi uudistunut seurakuntayhtymän lehti sekä rukouksia elämän eri vaiheisiin. Rukouksia ovat tehneet Turun ja Kaarinan alueella työskentelevät kirkon työntekijät.

Palaute auttaa kehittämistyössä

Alkuvuoden aikana on koulutettu yli 120 seurakuntien työntekijää käyttämään uusia verkkosivuja. Koulutuksissa on opeteltu uudenlaisen tapahtumakalenterin päivittämistä sekä seurakunnan sivujen tietojen päivittämistä. Seurakuntien sosiaalisen median palveluja voi seurata myös seurakuntien sivujen kautta, jonne seurakunnat ovat vaihtelevasti tehneet omia some-sisältöjä. Seurakuntien työntekijöiden yhteystiedot löytyvät tuttuun tapaan seurakuntien sivuilta, mutta myös Yhteystiedot-osiosta. Sieltä löytyy myös kaikki seurakuntayhtymän työntekijöiden tiedot aakkosellisessa hakemistossa sekä yksiköittäin.

Vaikka sivujen rakentaminen on saatu päätökseen, verkkoviestinnän luonteen mukaisesti sivut eivät ole koskaan täysin valmiit. Siksi kaikenlainen sivuihin liittyvä palaute on tervetullutta. Palautetta voi lähettää uusien verkkosivujen etusivulla olevan palaute-linkin kautta.

Lue lisää uudistuksesta maaliskuun Lilja-lehdestä, liitteen sivulta 9

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 4.4.2016 / LK)

2016-04-03 19:39:01.0