Luentosarja suomalaisesta köyhyydestä

Henrikinseurakunnan ajankohtaisiin aiheisiin paneutuvat luennot jatkuvat maalis-huhtikuun aikana. Tällä kertaa asiantuntijat porautuvat suomalaiseen köyhyyteen.
ritakallio_THUMB.jpg

Talouden mittarit ovat näyttäneet punaista jo pitkään. Pitkäaikaistyöttömyys on kolminkertaistanut viimeisen viiden vuoden aikana, ja pudottanut suuret joukot perusturvan varaan. 400.000 suomalaista saa toimeentulotukea ja jopa 700.000 ihmistä elää EU:n köyhyysrajan alapuolella. Yksin asuvalle suomalaiselle köyhyysraja on noin 1100 nettoeuroa kuukaudessa.

- Suomi eriarvoistuu vauhdilla. Vielä 1990-luvun taitteessa Suomessa oli maailman matalimmat tuloerot. 20 vuoden aikana ne ovat kasvaneet huomattavasti. Pienituloinen väestönosa kurjistuu, sanoo köyhyyttä tutkinut professori Veli-Pekka Ritakallio.

- Noin viidesosa väestöstä ei ole päässyt mukaan kaikkeen hyvään, mitä 90-luvun puolivälin jälkeen on tullut. Näillä ihmisillä on paitsi toimeentulo-ongelmia, monesti muitakin hyvinvoinnin puutteita ja sosiaalisia ongelmia, Ritakallio jatkaa.

Henrikinkirkossa, Peltolantie 2, pidettävän Suomalainen köyhyys -luentosarjan aloittavat dosentti Nina Junttila ja professori Jani Erola tiistaina 29.3. klo 18-19.30. He pohtivat muun muassa lasten ja nuorten asemaa sekä köyhyyden periytymistä.

Professori Veli-Matti Ritakallio valottaa suomalaisen köyhyyden koko kuvaa tiistaina 12.4. klo 18-19.30.

Luentosarja päättyy tiistaina 26.4. klo 18-19.30, jolloin professori Mikko Niemelä puhuu perustulosta ja johtava diakoniatyöntekijä Heli Lindroos oikoo luuloja köyhyydestä.

Luentosarjan järjestävät Henrikinseurakunta, Henrikin Tähkät ja diakoniatyö. Vapaa pääsy.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 22.3.2016 / MS)

2016-03-22 10:31:01.0