Henrikinkirkossa rakentuu rukouksen talo

Kiireen keskellä tapahtuva hiljentyminen voi olla hoitava kokemus. Henrikinkirkon Rukouksen talo tarjoaa hetken hiljaiselle rukoukselle.
henrikin_talvi_kuva_mm_www_show.jpg

Henrikinkirkon Rukouksen talo -tilaisuus noudattaa tulevana sunnuntaina mahdollisimman yksinkertaista linjaa, sillä tärkeintä on hiljentyä ja rauhoittua. Paikalle voi tulla yksin tai yhdessä.

- Rukousaiheita ei ole kerätty, vaan täällä voi rukoilla haluamiensa asioiden puolesta. Kanssani saa myös tulla juttelemaan tai pyytämään esirukousta, jos mielessä on jokin asia. Kynttilänkin voi käydä sytyttämässä, Henrikinseurakunnan kappalainen Anna-Kaisa Kallio sanoo.

Yhteiseen rukoukseen rohkaisevan Rukouksen talo -toimintamallin idea on lähtöisin Kansan Raamattuseuralta, mutta seurakunnat eri puolilla maata voivat rakentaa tilaisuuksia parhaaksi katsomillaan tavoilla. Osassa kerätään rukousaiheita, osassa rukoillaan yhdessä ääneen ja osassa voi rukoilla esimerkiksi hiljaisen musiikin soidessa taustalla. Tavoitteena on, että tilaisuudet ovat helposti lähestyttäviä.

Kallio ja Kansan Raamattuseuran Turun kaupunkityöstä vastaava pastori Aino Vesti ovat järjestäneet Rukouksen taloon kuuluvia hiljaisen rukouksen hetkiä Henrikinkirkossa kuukausittain syksystä lähtien.

Vesti kertoo, että jo pelkästään hiljaiseen kirkkosaliin saapuminen voi olla hoitava kokemus.

- Hiljaisuudessa voi kuunnella itseään ja samalla on aikaa selvittää mitä tarvitsee. Vähitellen mukaan voi tulla Jumalan kuunteleminen.

Vestin haaveena on saada Henrikinkirkon Rukouksen taloon tulevaisuudessa asiantuntijoita luennoimaan erilaisista rukoilutavoista - on kyse sitten liturgisesta rukoilusta, hiljaisesta rukoilusta tai vauhdikkaammasta ylistyksestä. Tämä voisi helpottaa oman tavan löytämisessä.

- Iltojen aikana voisi tutustua vaikkapa keholliseen rukoiluun, rukoushelmiin tai rukouskiviin, joita käytetään joissakin kirkoissa, Vesti miettii.

Rukouksen talo - hetki hiljaiselle rukoukselle Henrikinkirkossa (Peltolantie 2, Turku) kevään sunnuntaisin. Seuraava Rukouksen talo pääsiäissunnuntaina 27.3. klo 16-17.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 2.3.2016 / Simo Ahtee)

2016-03-02 10:32:01.0