Seurakuntayhtymän talous arvioidaan plusmerkkiseksi

Seurakuntayhtymän vuoden 2019 talousarvio on ylijäämäinen. Talousarviosta päätti torstai-iltana kokoontunut yhteinen kirkkovaltuusto.
Katariinankirkko talvella.

Pyhän Katariinan kirkko talvella. Katariinankirkon ja Maarian kirkon lattiat on tarkoitus uusia parin vuoden sisällä. Kuva Timo Jakonen.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän vuoden 2019 talousarvio on 2,6 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Vuosikatteeksi arvioidaan 6,2 miljoonaa ja poistoiksi 3,5 miljoonaa euroa.

Kymmeneen viime vuoteen on osunut kaksi ylijäämäistä vuotta. Vuodet 2009−2013 olivat seurakuntayhtymän taloudessa alijäämäisiä.
- Näiltä viideltä vuodelta alijäämä oli yhteensä 16,6 miljoonaa euroa. Sen jälkeen oli kaksi positiivista vuotta: vuonna 2014 ylijäämää oli kaksi miljoonaa ja vuonna 2015 talous oli 0,7 miljoonaa euroa plussalla. Vuonna 2016 taas jäi alijäämää 1,2 miljoonaa ja viime vuoden alijäämä oli noin kolme miljoonaa euroa, kertoo vt. talousjohtaja Jaana Hörkkö.

Tasapainoa ovat nyt tuoneet paitsi säästöt, myös viime vuonna tehty kirkkovaltuuston päätös nostaa kirkollisveroprosenttia neljänneksen eli yhdestä 1,25:een.

Nuorten osuutta painotetaan

Vuonna 2019 seurakuntayhtymän kymmenen seurakunnan rahanjaossa painotetaan alle 19-vuotiaiden osuutta seurakunnan väestössä. Seurakunnat saavat lisää voimavaroja myös rippukoulujen hoitamiseen, sillä osassa seurakuntia, kuten Kaarinan ja Maarian seurakunnissa, rippikouluja on vuosittain paljon. Myös seurakuntien viestintään on talousarviossa varattu resurssia.

- Kaikkina kuluneina vuosina diakonian avustustilanne on voitu pitää ennallaan. Ensi vuonna perheneuvontaan kipeästi kaivattu työvoima kasvaa yhden työntekijän verran, hallintojohtaja Hannu Kallio toteaa.

Seurakuntayhtymän Perheasiain neuvottelukeskus palvelee kuuden perheneuvojan voimin 22 kunnan asukkaita Loimaalta Kemiönsaarelle.

Investointeihin 3,5 miljoonaa euroa

Investoinneista on ensi vuonna edessä krematorion savukaasujen puhdistamiseen tarvittava suodatinlaitteisto ja lämmöntalteenottojärjestelmä. Tähän arvioitiin vuosi sitten 600 000 euroa, mutta kiinteistöjohtaja Seppo Kosolan mukaan uusin tieto on, että investoinnista tulee kalliimpi. Samalla uusitaan krematorion uunien ohjausjärjestelmä.

Piikkiön kirkkoon rakennetaan 400 000 eurolla ensi keväänä ja kesänä uudet urut.

Hirvensalon seurakuntakeskus on odottanut laajennusta ja peruskorjausta jo vuosia ja hanke käynnistyy ensi vuonna. Ison haasteen tuo kosteusongelmista kärsinyt Pallivahan seurakuntakeskus: korjataanko vai puretaanko rakennus?

Investointisuunnitelma vuodelle 2019 on noin 3,5 miljoonaa euroa. Investoinneista 35 prosenttia kohdistuu kirkkoihin, 16 prosenttia seurakuntataloihin, 20 prosenttia hautaukseen, 11 prosenttia hautausmaihin ja loput muihin kohteisiin.

Katastrofiapua KUA:n ja Lähetysseuran kautta

Torstaina 13. joulukuuta oli nyt nelivuotiskautensa päättävän yhteisen kirkkovaltuuston viimeinen kokous.

Kirkkovaltuusto myönsi kokouksessa Kirkon Ulkomaanavulle 25 000 euroa avustusta katastrofin uhreille Filippiineille ja Indonesiaan ja Suomen Lähetysseuralle 10 000 euron avustuksen katastrofirahastoon Mauritanian hyväksi. Indonesiassa koettiin lokakuussa valtava maanjäristys, joka aiheutti Filippiinejä kohdanneen taifuunin. Kaakkois-Mauritaniaa taas ovat ravistaneet rankkasateista aiheutuneet vakavat tulvat.

(Seurakuntayhtymän viestintä 13.12.2018 / PH)

Thu Dec 13 20:49:00 EET 2018