Nuorisokuoro TCYC ja käsikelloyhtye Hups! konsertoivat Tuomiokirkossa

Turun tuomiokirkon nuorisokuoron Turku Cathedral Youth Choirin eli TCYC:n ja Hups!-käsikelloyhtyeen yhteisessä joulukonsertissa Tuomiokirkossa perjantaina 14.12. kuulija pääsee joulukiireiden keskellä rauhoittumaan.
Käsikellot

– Konsertin tunnelma on levollinen, mutta ei liian haikea. Mieluummin kannatteleva ja kohottava, kuvailee kuoronjohtaja Anu Åberg konsertin antia.

Ohjelmistossa on sekä perinteistä että uudempaa joulumusiikkia. Ohjelma on rakennettu siten, että sitä voi kuunnella hyvällä mielellä: musiikki ei ole korvalle liian modernia tai raskasta. Konsertissa kuullaan paljon englantilaista musiikkia, mutta myös kotimaista tuotantoa, kuten Sibeliuksen klassikko En etsi valtaa loistoa.

Käsikelloyhtye Hups! soittaa myös virolaisen säveltäjän Urmas Sisaskin Dom-oratorion osan ”Kellot”, jossa säveltäjä kuvaa sävelkielellään Tuomiokirkon kelloja. Dom-oratorio sai kantaesityksensä täydelle Tuomiokirkolle marraskuussa. Sävelteos on Turun lahja 100-vuotisjuhlavuottaan viettävälle Virolle.

Onpa konsertissa luvassa yllätyksiäkin: kuorolaiset luovat sulosäveliä kotiensa avainnipuilla ja muutamilla lyömäsoittimilla. Urkusäestykset ja -soolot konsertissa soittaa Markku Hietaharju.

Esiintyjät toivovat konsertin olevan lepokeidas kaikkeen hässäkkään ja sisäiseen levottomuuteen.

– Esittämämme musiikki tarjoaa raskautetuille mielille hetken irtioton ajatuksista ja kiireestä. Pyrimme näyttämään ikkunaa iankaikkisuuden tuolle puolen, Åberg tunnelmoi.

Turku Cathedral Youth Choirin ja Käsikelloyhtye Hups!:n joulukonsertti Turun tuomiokirkossa perjantaina 14.12. klo 19. Liput ovelta 10 euroa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 7.12.2018 / JK, RK)

Fri Dec 07 09:00:00 EET 2018