Vaivaismummo kohtaa kävijän Tuomiokirkossa

Turun tuomiokirkon eteisessä kyhjöttää Vaivaismummo, puinen, tervalta tuoksuva patsas, jolla on sylissään pieni lipas. Taiteilija Matti Pekosen teos on tämän päivän tulkinta noin 400 vuotta vanhasta, suomalaisesta vaivaisukko- perinteestä. Veistos on osa Suomea kiertävää Käsiin Kirjottu –näyttelyä ja Turun tuomiokirkossa Vaivaismummo on loppiaiseen saakka.
Vaivaismummo Turun tuomiokirkon aulassa.

Usein puusta veistetyt vaivaisukot ovat seisseet kirkkojen edessä keräten kolehtia seudun apua tarvitseville. Turun tuomiokirkossa Vaivaismummon keräämä raha siirretään vieressä olevaan kirkon omaan kolehtiin, joka käytetään Yhteisvastuukeräyksen kautta torjumaan nälkää ja köyhyyttä.

Teos on tehty liikuteltavaksi, alati paikkaansa vaihtavaksi. Aiemmin Vaivaismummo on kerännyt rahaa Kampin ja Diakonissalaitoksen Kappeleilla Helsingissä.

Käsiin Kirjottu-näyttelykokonaisuus kertoo kerjäämiseen syistä 7-12 vuotiaille lapsille ja se antaa tietoa Itä-Euroopan romanien kerjäämisen, köyhyyden ja syrjinnän taustoista. Turun tuomiokirkossa kokonaisuudesta on esillä Mummo-veistos.

Käsiin kirjottu -näyttelykokonaisuus antaa tietoa Itä-Euroopan romanien kerjäämisen, köyhyyden ja syrjinnän taustoista. Näyttelyssä on esillä perinnekäsitöitä, taiteilija Elvira Davidowin romanien vanhoja ja uusia ammatteja esittelevät pienoisnäyttämöt sekä Caius Andreas Bruunin valokuvia. Näyttely on suunnattu 7-12-vuotiaille lapsille. Tammikuussa 2019 Käsiin kirjottu -näyttely on esillä Tampereen pääkirjasto Metsossa. Lisätietoa näyttelykokonaisuudesta yhteisetlapsemme.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 27.11.2018 /MV)

Wed Nov 28 09:42:00 EET 2018