Turussa ja Kaarinassa 8928 äänesti ennakkoon seurakuntavaaleissa

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys päättyi lauantaina 10.11.2018 klo 18. Ennakkoon ääntään käytti 8928 seurakuntalaista eli 7,25 prosenttia äänioikeutetuista.
ennakko_S.jpg

Tampereentie Prismassa Maarian alueella oli yksi ennakkoäänestyspaikoista. Kuvassa kanttori Ulla Vuola ja pastori Anna Orenius. Kuva: Timo Jakonen

6.-10.11. oli mahdollista äänestää 52 paikassa. Ennakkoäänestyspisteitä oli muun muassa kauppakeskuksissa, Turun pääkirjastossa ja kouluissa. Suosituimpia ennakkoäänestyspaikkoja olivat Citymarketit, Tampereentien Prisma ja Turun pääkirjasto.

Varsinaisena vaalipäivänä 18.11. voi äänestää vain oman seurakunnan kirkossa. Martinseurakuntalaiset äänestävät poikkeuksellisesti Hirvensalon kirkossa, minne on ilmainen bussikuljetus Martinkirkolta 18.11. heti klo 10 alkavan jumalanpalveluksen päättymisen jälkeen.

Seurakuntavaaleissa voivat äänestää yli 16-vuotiaat kirkon jäsenet. Turussa ja Kaarinassa on 123 153 äänioikeutettua.

Seurakuntayhtymissä käydään samalla kertaa kahdet vaalit. Valkoisella äänestyslipulla äänestetään yhteiseen kirkkovaltuustoon ja oranssilla seurakuntaneuvostoon. Äänensä voi antaa ainoastaan oman seurakuntansa ehdokkaille. Valinnan varaa riittää, sillä yhteiseen kirkkovaltuustoon on ehdolla 351 henkilöä ja seurakuntaneuvostoihin 375 henkilöä.

Neljän vuoden takaisissa seurakuntavaaleissa äänesti ennakkoon 10 933 henkilöä eli 8,7 prosenttia äänioikeutetuista.

Kaikki ehdokkaat sekä äänestyspaikat löytyvät osoitteesta turunseurakunnat.fi/vaalit

(Seurakuntayhtymän viestintä 10.11.2018 / MS)

Sat Nov 10 19:21:00 EET 2018