Tuomiokirkon ulkovalaistus uusittiin

Kaupungin näkyvin maamerkki Turun tuomiokirkko alkoi hehkua syksyn hämärässä uudella tavalla, kun kirkon uusittu ulkovalaistus saatiin säädettyä lokakuun viimeisenä päivänä. Vanhoihin valaisinpylväisiin asennettiin energiaa säästävät led-valonheittimet.
Domin_uudet_valot_S.jpg

Kuva: Teppo Ruusu

- Aiemmin valaistus jätti osan rakennuksesta pimentoon. Nyt sekä punatiiliset seinät että kirkon kauniit yksityiskohdat toistuvat oikean sävyisinä. Myöskään tornin huipulla oleva risti ja kuuluisa yksiviisarinen kello eivät enää jää pimentoon, kertoo projektiin osallistunut sähköurakoitsija Teppo Ruusu RT-sähköasennus Oy:stä.

Uudet led-valonheittimet asennettiin jo kesän aikana, mutta vasta syksyn pimeyden myötä niiden säädöt voitiin tarkentaa.

Mukana kansallispyhäkön valosuunnittelussa ovat olleet arkkitehti Jaakko Rautanen LPR-arkkitehdeistä ja projektipäällikkö Kari Moilanen Louis Poulsen-yhtiöstä, mistä uudet valonheittimet hankittiin.

Aiemmin vastaavalla tavalla on uusittu Martin-, Mikaelin- ja Piikkiön kirkkojen sekä Ylösnousemuskappelin ulkovalaistukset.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 1.11.2018 / MS)

Thu Nov 01 14:47:00 EET 2018