Vastuuviikon näyttelyssä kertomuksia naisten oikeuksista

Ekumeenista vastuuviikkoa, Suomen kaikkien kirkkojen yhteistä ihmisoikeuskampanjaa, vietetään parhaillaan 21.–28. lokakuuta teemalla Ihmisarvoinen työ on jokaisen naisen oikeus.
Vastuuviikon sivuilta ote

Turussa vastuuviikon julistenäyttely on esillä 5. marraskuuta saakka Varissuon kirkolla Kousankadulla ja kauppakeskus Skanssin perheiden kohtaamispaikassa Skappelissa. Näyttely on nähtävissä myös Piikkiön seurakuntakodeilla. Näyttelyssä vastuuviikon maahanmuuttajataustaiset lähettiläät kertovat oman tarinansa naisten ja tyttöjen oikeuksien toteutumisesta eri puolilla maailmaa. Heille on tärkeää, että naiset tulevat kuulluiksi omalla äänellään niin perheessään kuin laajemmin yhteiskunnassa.

Maailmanlaajuisesti naisista vain 49 prosenttia lukeutuu työvoimaan. Vastuuviikko haluaa nostaa esiin YK:n ihmisoikeuksien julistuksen 23. artiklan: ”Jokaisella on oikeus työhön, työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan.”

”Tasa-arvo ei ole vain periaate. Se on arkisia tekoja, jotta Jumalan antaman elämän koko rikkaus tulisi näkyväksi ja todelliseksi. Yksinkertaiset teot raivaavat mielen ja yhteiselämän huomaamattomia esteitä”, sanoo Suomen Ekumeenisen Neuvoston puheenjohtaja emeritusarkkipiispa Kari Mäkinen.

Ekumeenisen vastuuviikon järjestää Suomen Ekumeeninen Neuvosto.

vastuuviikko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 24.10.2018 / MV)

Wed Oct 24 11:12:00 EEST 2018