Asunnottomien yö Vanhalla Suurtorilla 17.10.

Asunnottomien yötä vietetään jälleen keskiviikkona 17. lokakuuta YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä ympäri Suomea. Tapahtumia järjestetään yli neljälläkymmenellä paikkakunnalla.

Asunnottomien yön juliste 2018

Turun Asunnottomien yö 2018 -tapahtuma alkaa Vanhalla Suurtorilla keskiviikkoiltana klo 18 ja päättyy torstaiaamuna 18.10. klo 6. Läpi yön kohtaus- ja nukkumispaikkana toimii puolijoukkueteltta.

Asunnottomien yön ohjelma Vanhalla Suurtorilla koostuu tuli- ja musiikkiesityksistä sekä paneelikeskustelusta. Paneelissa mukana mm. Li Andersson, Antti Tuonela, Linda Hellén, Taimi Räsänen sekä seurakuntayhtymän päihde- ja kriminaalityön diakoniatyöntekijä Marjo Hurme ja asunnottomien parissa työskentelevä Tuulia Karjalainen. Tapahtuman musiikkiesityksistä vastaavat Jippu, Santeri Seessalo, Iida Umpikuja ja Sheliak.  Suurtorilla on tarjolla syötävää, hygieniatarvikkeita, hiustenleikkuuta ja vaatteita niitä tarvitseville.

2017 asunnottomien määrä oli Suomessa yhteensä 7112 henkilöä. Turussa asunnottomia oli 452 henkilöä, joista 98 oli naisia ja 107 nuoria. Turussa, jossa asunnottomia on puolta enemmän kuin Tampereella, asunnottomien määrä kasvoi viime vuonna 117 henkilöllä.

Turun Asunnottomien yön ohjelma

• Klo 18 Tapahtuman avaa kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Elina Rantanen
  • Klo 19 Circus Lounge, Circus Johku ja Mika Rastas sytyttää Asunnottomien yö tulet
  • Klo 18–21 Tapahtumayleisölle pientä purtavaa sekä hygieniatarvikkeita ja vaatteita tarvitseville.
  • Klo 22 Livemusiikki loppuu, mutta tapahtuma jatkuu puolijoukkueteltassa aamukuuteen saakka.

Asunto on perusoikeus, jonka puuttumista ei voida hyväksyä missään olosuhteissa. Asunnottomien yön kansalaisliike tukee jokaisen oikeutta vakinaiseen asuntoon – omaan kotiin. Liike haluaa kiinnittää huomiota asunnottomuuteen yhteiskunnallisena ongelmana, johon voidaan vaikuttaa poliittisilla ratkaisuilla.

Turun Asunnottomien yön 2018 Vanhalla Suurtorilla järjestää Varsinais-Suomen Sininauha ry yhteistyössä muiden turkulaisten sosiaalialan toimijoiden ja järjestöjen kanssa. Asunnottomien yö on yksi suurimmista sosiaali- ja terveysalan vuosittaisista mielenilmauksista.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 12.10.2018 / MV)

Fri Oct 12 10:14:00 EEST 2018