Martinkirkon kellot vaikenivat toviksi

Yllättävä vika Martinkirkon kellojen soittolaitteessa vaiensi kirkonkellot keskiviikkona 10.10.

Martinkirkon kellotorni

Martinkirkon kellot vaikenivat soittolaitteessa ilmenneen vian vuoksi

Martinkirkon suntio Mia Koskinen on ounastellut vikaa kirkonkellojen soittolaitteessa jo jonkin aikaa.

– Olen kuunnellut jo pari viikkoa, että iso kello jättää lyönnin väliin, joten sen kyllä erottaa soitossa. Aikaa vierähti tovi, ennen kuin saatiin korjaaja kelloja katsomaan, sillä kirkonkellojen korjaajia ei niin vain löydy Suomesta.

– Edellisen kerran kirkon kellojen soittolaite vaikeni noin seitsemän vuotta sitten. Silloin hätiin kutsuttiin nyt jo eläkkeellä oleva järvenpääläinen kirkonkellomestari Antti Ania, kertoo Mia Koskinen.

Antti Ania on monta kertaa korjannut myös Turun Tuomiokirkon kelloja ja tuntee Suomessa yli 400 kirkon kellot ja kellokoneistot kuin omat taskunsa.

– Viime vuodet Martinkirkon soittokellot ja soittolaite ovat toimineet varsin luotettavasti. Aikakellojen kanssa sen sijaan on ollut usein ongelmia ja ne eivät ole pysyneet aina ajassa, sanoo Koskinen. Varsinkin kellotornin meren puoleinen näyttö on erityisesti tuulien ja myrskyjen armoilla.

Paikalle hälytetty nuoremman polven kirkonkellojen korjaaja Petri Vikman kertoo, että näyttökellojen koneistoissa on kuluvia osia ja nekin tulevat joskus käyttöikänsä päähän. Vikman kuitenkin arvioi, että Martinkirkon koneistot ovat vielä korjattavissa.

Kellojen soittolaite lähti nyt korjattavaksi Järvenpäähän AF Product Oy:n Matti Frimanille, joka on aikoinaan käsityönä rakentanut Martinkirkon soittolaitteen. Tietotaito on laitekohtaista ja eläkkeellä oleva Friman on tiettävästi ainoa, joka osaa vielä korjata näitä laitteita.

– Kellojen soittolaite on noin viritinvahvistimen kokoinen laite, ja nyt siitä korjataan ainakin näyttö, soittoja ohjaava ohjelmisto ja releet. Ainakin parisen viikkoa tässä menee korjaukseen, arvioi Petri Vikman. Ihan tarkkaa aikataulua ei nyt pysty sanomaan.

Kellojen soittolaitteella soitetaan kirkonkelloja tietyn ohjelman mukaan kuhunkin tilanteeseen kuuluvalla tavalla, joten nyt niitä ei voida soittaa lainkaan.

Petri Vikman on kirkonkellomestari Antti Anian oppipoika, joten opit ovat siirtyneet seuraavalle sukupolvelle. Vikman itse kertoo, että oma jälkikasvu on myös hyvin kiinnostunut kellokorjaajan ammatista, joten Martinkirkon kellojen toiminta on taattu pitkälle tulevaisuuteen.

(Martinseurakunnan viestintä 11.10.2018/HK)

2018-10-11 13:28:00.0