Seurakuntavaaliehdokkaiden määrä laski Turussa ja Kaarinassa

Seurakuntavaaliehdokkaiden määrä on alustavien tietojen mukaan Turussa ja Kaarinassa noin 11 prosenttia pienempi kuin vuoden 2014 vaaleissa.
Minun kirkkoni -logo

Ehdokasasettelu marraskuussa pidettäviin vaaleihin päättyi tänään 17.9. klo 16, ja tiedot perustuvat osin vielä vahvistamattomiin vaaliasiakirjoihin.

Seurakuntavaaleissa valitaan luottamushenkilöt seurakuntaneuvostoihin ja yhteiseen kirkkovaltuustoon. Kirkkovaltuuston vaaliin jätettiin kymmenessä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän seurakunnassa yhteensä 42 ehdokaslistaa, joilla on 356 ehdokasta.

Seurakuntaneuvostojen vaaliin jätettiin kussakin kymmenestä seurakunnasta yhdestä kuuteen ehdokaslistaa. Yhteensä listoja on 42 ja paikkaa seurakuntien neuvostoissa tavoittelee 377 ehdokasta.

Alle 30-vuotiaita ehdokkaita on hieman enemmän kuin neljä vuotta sitten, noin 12 % kaikista ehdokkaista. Naisia on ehdokkaiden enemmistö, yhteensä 55 % ehdokkaista.

Seurakunta keskellämme on vaaleissa mukana ensi kertaa omalla listallaan. Ryhmä asetti ehdokkaita Henrikinseurakunnassa.

Yhteinen kirkkomme -ryhmä asetti ehdokkaita yhdeksässä yhtymän kymmenestä seurakunnasta. Kokoomuksen, Sosialidemokraattien ja Partiotyön ystävien ehdokaslistat tavoittelevat luottamushenkilöiden paikkoja kahdeksassa seurakunnassa. Vihreä kirkko on mukana seurakuntavaaleissa omilla listoillaan kuudessa seurakunnassa. Församlingen nära dig ja Liv och gemenskap i församlingen -ryhmät asettivat ehdokkaita Åbo svenska församlingissa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 17.9.2018 / TA, RK)

Mon Sep 17 20:26:00 EEST 2018