Seurakunnat goes Skanssi

Skappeli on lapsiperheiden oma paikka Skanssin kauppakeskuksessa. Se avataan lauantaina 15. syyskuuta.
Skappeli logo_THUMB.png

Skappeli sai oman logon, jonka on suunnitellut Milla Järvinen.

Skappeliksi nimetty kaikille avoin ja maksuton lapsiperheille tarkoitettu tila Skanssin kauppakeskuksen 2. kerroksessa avataan yleisölle  tulevana lauantaina 15.9.2018 klo 11−16.

Skappelin toimintaa on ideoitu yhdessä äitien kanssa.
Hanna Rajalin kutsui heidät mukaan sosiaalisen median kautta. Perheet viettävät aikaa kauppakeskuksessa ja Skanssin Monitorista löytyy paljon palveluita lapsiperheille. Avoin kohtaamispaikka on puuttunut.

- Tyypillinen tilan käyttäjä voi olla esimerkiksi lähialueella asuva ja vanhempainvapaalla oleva äiti tai isä pienen vauvan ja taaperoikäisen kanssa, arvelee Hanna Rajalin.
– Myös isovanhemmat liikkuvat paljon lastenlastensa kanssa ja ovat tervetulleita.

Tila on alkuun avoinna arkisin. Maanantaipäiviin on suunniteltu asiantuntijavierailuja, tiistait ovat kulttuuria varten, keskiviikkoisin Skappelissa on muskariolohuone, torstaisin perhekerho yhdessä kaupungin kanssa sekä vauvatreffit ja perjantaisin ”uusmarttaillaan” eli opetellaan arjen juttuja, kuten säästämistä ja jaetaan vaikkapa ruokavinkkejä.

Skappelin toimintaa tehdään yhdessä eri toimijoiden kanssa, mukana on muun muassa Turun kaupunki. Syyskaudella toimintaa tulevat toteuttamaan myös Tyttöjen talo ja MLL.

Tilassa työskentelee kuusi seurakuntayhtymän lastenohjaajaa ja yksi Turun kaupungin ohjaaja. Samanaikaisesti paikalla on aina kaksi ohjaajaa. Tilan on vuokrannut Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä. Seurakuntien varhaiskasvatus ja Henrikinseurakunta toimivat Skanssin omassa leikkitilassa viime toimintavuoden. Vuokrasopimus uudesta omasta tilasta solmittiin kesän aikana.

Skappelin logon (yllä) on suunnitellut Milla Järvinen.

(Seurakuntayhtymän kasvatusasiain keskus ja viestintä 10.9.2018 / HR, PH)

Mon Sep 10 19:20:00 EEST 2018