Kaksi viikkoa aikaa asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleihin

Syksyn seurakuntavaaleihin haetaan parhaillaan ehdokkaita. Ehdokkaaksi voi asettua 17.9. asti. Lähde rohkeasti mukaan päättämään seurakuntasi ja seurakuntayhtymän yhteisistä asioista!
äänestysliput, vaaliuurna

Kuvassa äänestysliput pujahtamassa vaaliuurnaan edellisissä vaaleissa vuonna 2014. Oranssilla lipulla äänestetään ehdokasta omaan seurakuntaneuvostoon ja valkoisella lipulla yhteiseen kirkkovaltuustoon. Kuva Tara Jaakkola.

Seurakuntavaalit pidetään 18.11.2018. Vaalien ennakkoäänestys on 6.–10.11.2018.

Seurakuntavaaleissa valitaan seurakuntiin uudet luottamushenkilöt. He päättävät muun muassa siitä, ketkä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, minkälaista toimintaa seurakunnassa järjestetään ja mihin seurakunnan rahoja käytetään. Luottamushenkilöt valitsevat myös maallikkoedustajat kirkolliskokouksen, joka on koko kirkon korkein päättävä elin. Se päättää esimerkiksi kirkon oppiin liittyvistä kysymyksistä.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä henkilö voi asettua ehdokkaaksi oman seurakuntansa seurakuntaneuvostoon, seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon tai molempiin.

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka täyttää 18 vuotta viimeistään 18.11.2018. Lisäksi hänen pitää olla seurakunnan jäsen viimeistään 17.9.2018.

Ehdokkaaksi voi asettua liittymällä ehdokaslistalle tai perustamalla oma valitsijayhdistys. Turun ja Kaarinan seurakuntien alueille on perustettu useita valitsijayhdistyksiä. Tietoa niistä löytyy Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän vaalisivustolta.

(Seurakuntayhtymän viestintä 31.8.2018 / TA)

2018-08-31 15:23:00.0