Seurakuntavaaleissa ääni annetaan "elokuun seurakuntaan"

Äänioikeus marraskuussa pidettävissä seurakuntavaaleissa määräytyy sen seurakunnan mukaan, jonka jäsen olet 15. elokuuta. Jos olet vastikään muuttanut, käymällä keskusrekisterissä Eerikinkadulla voit varmistaa, että omat tiedot ovat ajan tasalla.
Seurakuntavaalit järjestetään marraskuussa, 18.11.2018. Vaalien ennakkoäänestys on 6.–10.11.2018. Turussa ja Kaarinassa vaaleilla valitaan jäsenet yhteiseen kirkkovaltuustoon ja kymmenen paikallisseurakunnan seurakuntaneuvostoon.

Äänioikeus vaaleissa määräytyy sen mukaan, minkä seurakunnan jäsen henkilö on 15.8.2018. Mikäli äänioikeutettu on vastikään muuttanut toisen seurakunnan alueelle, hänen kannattaa varmistaa, että tiedot ovat ajan tasalla. Se onnistuu käymällä ja esittämällä kuvallinen henkilöllisyystodistus Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän keskusrekisterissä (Eerikinkatu 3). Keskusrekisteri on avoinna arkisin klo 8 - 15.45.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän paikallisseurakuntajaon voi tarkistaa helposti yhtymän verkkosivuilta turunseurakunnat.fi/info-ja-asiointi/mihin-seurakuntaan-kuulun.

Seurakuntavaaleissa äänioikeus on kaikilla viimeistään 18.11.2018 eli vaalipäivänä 16 vuotta täyttävillä tai sitä vanhemmilla kirkon jäsenillä.

Asetu ehdokkaaksi

Seurakuntavaaleissa voi edelleen asettua myös ehdokkaaksi. Se onnistuu 17.9. asti.

Seurakuntavaalit ovat ennen kaikkea paikalliset vaalit, joissa seurakuntalaisten joukosta valitaan henkilöt suunnittelemaan toimintaa seuraavalle nelivuotiskaudelle. Luottamushenkilöt seurakunnissa päättävät muun muassa siitä, mihin seurakunnan varat suunnataan, keitä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, minkälaisia kerhoja pidetään ja keitä autetaan – missä ja miten. Yhteisessä kirkkovaltuustossa muun muassa lyödään lukkoon seurakuntayhtymän vuosittainen talousarvio ja käsitellään virkojen perustamiset ja lakkauttamiset.

Ehdokkaaksi voi asettua liittymällä ehdokaslistalle, perustamalla oman valitsijayhdistyksen tai ottamalla yhteyttä oman seurakunnan vaaliyhteyshenkilöön. Lisätietoa ehdokkaaksi asettumisesta ja luottamushenkilönä toimimisesta saa seurakuntayhtymän verkkosivuilta: turunseurakunnat.fi/vaalit

(Seurakuntayhtymän viestintä 8.8.2018 / TA, PH)

(Kartta seurakuntapäättäjän polusta: Tampereen seurakuntayhtymän viestintä, Anna-Mari Martikainen ja Valpuri Tauriainen)

2018-08-08 11:31:00.0