Keskiajan Turku herättää kiinnostuksen menneeseen 28.6.–1.7.

Suomen tunnetuin historiallinen kaupunkitapahtuma Keskiajan Turku järjestetään 28.6.–1.7.2018. Tapahtumassa vieraili viime vuonna yli 160 000 kävijää.
Keskiajan Turku esitteen kansi

Keskiajan Turku -tapahtuma kokoaa historian harrastajat, käsityöläiset ja keskiajan asiantuntijat Suomen vanhimman kaupungin historialliseen ytimeen. Ohjelmakokonaisuus tarjoaa historiallista tietoa sekä mahdollisuuden eläytyä menneeseen markkinoiden, esitysten ja opastettujen kierrosten avulla. Keskiaikaiset markkinat järjestettiin Turussa ensimmäistä kertaa 22 vuotta sitten. Tämän päivän Keskiajan Turku koostuu viidestä eri tapahtumasta.

Keskiaikaisilla markkinoilla Vanhalla Suurtorilla matkataan tänä kesänä riemuvuoteen 1400. Luvassa on koko perheen unohtumaton elämys leikareiden, narrien, käsityöläisten ja musikanttien seurassa. Tapahtuma tarjoaa myös runsaasti asiaohjelmaa tiedonjanoisille. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Turun tuomiokirkko on Suomen ainoa keskiaikainen katedraali, jonka hämyinen tunnelma sekä messujen ja hetkirukousten vuosisatainen perinne vievät syvälle historiaan. Kontratenori Dominique Visse esiintyy Kuninkaantien muusikoiden kanssa. Tuomiokirkon katoliselle keskiajalle johdattelee myös Tuomiokirkkomuseon Pieni reliikkinäyttely. Opastuskierrokset vievät kävijän katedraalin keskiaikaan.

Rohan Tallien uusi esitys tempaa katsojan Juhana III aikaan 1500-luvulle juhlimaan muinaista tulen juhlaa, helavalkeita. Turnajaisissa aidot ritarit hevosineen kilpailevat sotataitojensa paremmuudesta. Keskiaikaiset turnajaiset hipovat todellisen spektaakkelin rajoja. Luvassa on totta ja tarua, ripaus historiaa, todellisia ja epätodellisia hahmoja menneisyydestä.

Aboa Vetus & Ars Nova -museossa syvennytään Turun historiaan keskiaikaisen rauniokorttelin elämyksellisessä ympäristössä. Maan alta löydetyt kivitalojen rakenteet ja sadat esineet kertovat Suomen vanhimman kaupungin menneisyydestä. Museon pihalla, Luostarin jokikadun tuntumassa voi tutustua arkeologisiin kaivauksiin. Elämästä kadun varrella kertovat myös tapahtuman aikana kuultavat luennot.

Turun linnan Keskiaikapäivänä 30.6. tutustutaan linnan asukkaiden arjen askareisiin. Sotilaat esittelevät taitojaan, jousiampujat harjoittelevat esilinnan pihalla ja palvelusväki on kiireisenä pyykinpesussa. Lapset voivat kisailla turnajaisissa ja tehdä hiekkalinnaa. Luennoilla ja tietovarteilla kerrotaan esimerkiksi Turun linnan rakentamisesta, keskiajan ruokataloudesta, pyhimysveistoksista ja värien historiasta.

Yleisö voi jakaa kokemuksensa ja muistonsa tapahtumasta hashtagilla #keskiajanturku.

Keskiajan Turku -verkkosivutLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Keskiajan Turku -tapahtumaesiteLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Keskiajan Turku Tuomiokirkossa 18.6.2018 / MV)

2018-06-19 13:54:00.0