Kristinuskon historia ja kansanperinne kietoutuvat Tuomiokirkon opastuskierroksella

Turun tuomiokirkon teemaopastus käsittelee kirkon asemaa suomalaisessa kansanperinteessä torstaina 21.6. klo 13.

Tuomiokirkon rauta-aita ja Autuaan Hemmingin arkku_S.jpg

Opaskierroksella kuullaan kristinuskon ja kansan vanhojen tapojen kohtaamisesta ja tarinoita Tuomiokirkon menneiltä vuosisadoilta.

Vaikka kristinusko saapui Suomeen jo tuhat vuotta sitten, ei kansan kääntyminen vanhoista tavoista uuteen uskoon tapahtunut hetkessä.

– Jopa vuosisatojen ajan muinaisen uskon pakanalliset käsitykset kulkivat käsi kädessä kristinuskon kanssa. Usein vanhat käsitykset myös sekoittuivat häpeämättä uusiin tapoihin, kertoo kierroksen oppaana toimiva Eeva-Kaisa Ahlamo.

– Esimerkiksi erään vanhan suomalaisen uskomuksen mukaan kirkon lattialta löytyneestä neulasta sai hyvän ongenkoukun, jos sen väänsi koukuksi saarnan aikana, Ahlamo vinkkaa.

Opastuskierros Tuomiokirkossa kestää reilun tunnin. Lippuja (10 €) voi ostaa kirkon infosta. Lippu sisältää opastuksen ja kahvit holvikahvila Domcaféssa. Lipputulot ohjataan lähetystyöhön ja Lasten Pankin hyväksi.

Tuomiokirkko ja kansanperinne -opastuskierros to 21.6. klo 13, liput 10 € Turun tuomiokirkon infosta.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 14.6.2018 / RK)

2018-06-14 11:05:00.0