Tapio Luoma asetetaan arkkipiispan virkaan Turun tuomiokirkossa sunnuntaina 3.6.

Uudeksi arkkipiispaksi valittu Espoon hiippakunnan piispa Tapio Luoma asetetaan virkaansa Turun tuomiokirkossa 3. kesäkuuta kello 10 alkavassa messussa. Messu televisioidaan suorana Yle TV1:llä ja radioidaan Yle Radio 1:llä sekä lähetetään suorana netissä osoitteessa virtuaalikirkko.fi.

Tapio Luoma

Virkaanasettamisen toimittaa virkaiältään vanhin piispa Samuel Salmi Oulusta. Virkaanasettamisessa uusi arkkipiispa vastaa kysymyksiin, jotka koskevat sitoutumista arkkipiispan virkaan. Arkkipiispa siunataan kätten päälle panemisella, ja hänelle puetaan viran tunnukset ja luovutetaan arkkipiispan sauva ja risti.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö osallistuu tilaisuuteen.

Tilaisuuteen saapuu paljon kansainvälisiä vieraita. Virkaan asettamisen avustajat alttarilla ovat Ruotsin evankelis-luterialaisen kirkon emeritusarkkipiispa Anders Wejryd, Norjan evankelis-luterialaisen kirkon piispa Helga Haugland Byfuglien, Tanskan evankelis-luterialaisen piispa Peter Skov-Jakobsen, Islannin evankelis-luterialaisen kirkon piispa Agnes Sigurdardottir, Viron evankelis-luterialaisen kirkon arkkipiispa Urmas Viilma sekä Irlannin anglikaanisen kirkon arkkipiispa Michael Jackson.

Messun jälkeen Tuomiokirkontorilla tarjotaan kirkkokahvit.

Tapio Luoma on teologian tohtori ja hän on syntynyt vuonna 1962. Hänet vihittiin papiksi vuonna 1987 ja Espoon hiippakunnan piispaksi helmikuussa 2012. Tätä ennen hän oli Seinäjoen kirkkoherra vuodesta 2002 lähtien. Tapio Luoma on myös toiminut Lapuan hiippakunnan pappisasessorina vuosina 2001–2007 ja Etelä-Pohjanmaan rovastikunnan lääninrovastina 2010–2012. Hän on ollut kirkolliskokouksen sekä useiden kirkollisten toimielinten jäsen. Hänet on valittu vuoden papiksi vuonna 2000.

Nykyinen arkkipiispa Kari Mäkinen jää eläkkeelle 1.6.2018 alkaen.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio

(Kirkon viestintä 28.5.2018)