Pax Navis julistaa Saaristomeren veneilyrauhan 24.5.

Tervetuloa huviveneilykauden avajaisiin! Toista kertaa järjestettävä Pax Navis on merihenkinen, rento ja informatiivinen tapahtuma lapsille ja aikuisille.

Pax Navis 2018 logo

Alle 14-vuotiaat lapset ovat tervetulleita tapahtumaan täysi-ikäisten tai vanhempien seurassa.

Ohjelmaan sisältyy mm. toiminnan, veneiden ja laivojen esittelyjä sekä elävää musiikkia. Tapahtuman nimi, Pax Navis, on latinaa ja viittaa rauhaan ja veneilyyn. Tapahtuman ytimessä on klo 18 veneilyrauhan julistus ja siunaus, jonka lukee Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen.

Janne Porkka toimii tapahtuman juontajana. Forum Marinum järjestää opastuskierroksia Sigynillä. Partiopurjehtijoiden veneet ja Turun Meripelastusyhdistyksen p/v ABSO on yleisön tutustuttavissa. Naantalin ja Turun meripelastusyhdistys sekä  SPR:n Varsinais-Suomen piiri esittelee meripelastustyötä. Saaristomeren kansallispuisto kertoo eri mahdollisuuksista päästä saaristoon myös ilman venettä. Pidä Saaristo Siistinä ry:n edustaja kertoo vastuullisesta veneilystä ja heidän työstään merten roskaantumista vastaan. Musiikkiesityksestä vastaa Jazz City Turku. Lista kumppanuuksista ja ohjelma päivitetään koko ajan ja löytyvät sivulta www.paxnavis.fi.

Tapahtuman vastaavat järjestäjät ovat Saaristomeren suojelurahasto, Turun Mikaelinseurakunta ja Ruissalon Telakka. Pax Navis on osa Turun kaupungin Jokisataman avajaiset -tapahtumaa, 24.–27.5. Muita kumppaneita ovat Viking Line, Pidä Saaristo Siistinä ry, Jazz City Turku, Kajahdus Oy, Forum Marinum, Partiopurjehtijat, Naantalin ja Turun meripelastusyhdistys, SPR:n Varsinais-Suomen piiri, Suomen Purjehdus ja Veneily, Saaristomeren kansallispuisto, Sirokoru ja Itämerihaaste.

Kaikkia yhdistävä tekijä on huoli Saaristomeren tilasta. Toinen asiakokonaisuus liittyy vastuulliseen veneilyyn ja turvallisuuteen. Julistus ja siunaus keskittyvät näihin asioihin. Tapahtuman tavoitteena on synnyttää perinne veneilijöiden ”kokoontumisajoon”, johon pääsee myös ilman venettä.

Sisäänpääsy ja laituripaikka ovat ilmaisia, mutta tilaa on rajoitetusti, joten kannattaa tulla ajoissa.

Pax Navis -tapahtuma Ruissalon telakalla torstaina 24.5. klo 17–20. Lue lisää: www.paxnavis.fi

(Pax Navis / seurakuntayhtymän viestintä 22.5.2018)

2018-05-22 14:21:00.0