Seurakuntien ehdokasilta tiistaina 15.5. klo 17

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän seurakuntavaalien ehdokasilta pidetään tiistaina 15. toukokuuta klo 17 Mikaelin seurakuntakodilla, Puistokatu 13, Turku. Tervetuloa kaikki kiinnostuneet!
#minunkirkkoni -vaaliteeman logo

Miksi kannattaa asettua ehdolle seurakuntavaaleissa? Mistä luottamushenkilöt päättävät? Voivatko luottamushenkilöt vaikuttaa oman seurakunnan tai seurakuntayhtymän asioihin?

Ehdokasillassa 15.5. vaaleista ovat kertomassa valtakunnallisten seurakuntavaalien kampanjapäällikkö Hanna Piira Kirkon viestinnästä, seurakuntayhtymän hallintojohtaja Hannu Kallio, yhtymän keskusrekisterin johtaja Hanna Lehto ja Åbo svenska församlingin luottamushenkilö Siv Sandberg. Muut käyttävät puheenvuoronsa suomeksi, mutta voivat tarvittaessa vastata myös ruotsiksi. Siv Sandberg puhuu sekä ruotsiksi että suomeksi. Hän on jäsen oman seurakunnan seurakuntaneuvostossa ja myös yhteisessä kirkkoneuvostossa ja -valtuustossa. Tilaisuudessa on aikaa myös kysymyksille.

Nyt on aika asettua ehdolle. Ehdokasasettelu päättyy 17.9.2018.

Seurakuntavaalit teemalla #minunkirkkoni pidetään ensi syksynä. Tiistaista lauantaihin 6.-10. marraskuuta voi äänestää ennakkoon monissa Turun ja Kaarinan marketeissa, kouluissa ja vanhainkodeissa. Varsinainen äänestyspäivä seurakuntien pääkirkoissa on sunnuntaina 18. marraskuuta. Seurakuntavaaleissa voivat äänestää kaikki viimeistään vaalipäivänä 18. marraskuuta 16 vuotta täyttäneet evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet, jotka asuvat Suomessa.

Vaalit ovat kaksiosaiset. Niissä valitaan kahdella eri värisellä äänestyslipulla jäsenet kunkin seurakunnan seurakuntaneuvostoon (oranssi äänestyslippu) ja yhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon (valkoinen äänestyslippu). Ehdokkaana voi olla joko omaan seurakuntaneuvostoon tai yhteiseen kirkkovaltuustoon tai molempiin. Ehdokkaaksi asetutaan valitsijayhdistyksen kautta. Voi hakeutua jo olemassa olevaan valitsijayhdistykseen tai perustaa sellaisen itse. Vaalikelpoinen on oman seurakunnan konfirmoitu jäsen, joka täyttää 18 vuotta viimeistään vaalipäivänä eli 18.11.2018.

Tule kuulemaan lisää vaaleista 15.5. klo 17 Mikaelin seurakuntakodille, Puistokatu 13, Turku. Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita! Kahvitarjoilu.

Katso lisää http://www.turunseurakunnat.fi/vaalit tai seurakuntavaalit.fi

(Seurakuntayhtymän viestintä 14.5.2018 / PH)

Mon May 14 09:17:00 EEST 2018