Äänimeditaatiota Varissuon kirkossa

Turun Katariinanseurakunnan järjestämä harmonisen laulun kurssi opastaa äänimeditaation pariin sunnuntaina 15. huhtikuuta klo 14–17 Varissuolla. Kurssi sopii myös laulutaidottomille.
Varissuon kirkko

Harmoninen laulu on ihmiskehon akustiikan tulos, luonnollinen laulutapa, jonka asteikko perustuu ihmisäänessä kuuluville harmonisille yläsävelille. Kolmen tunnin mittaisella kurssilla opetellaan kuuntelemaan näitä säveliä ja niiden värähtelyä kehossa erilaisten harjoitusten avulla.

Kurssille osallistuminen ei vaadi minkäänlaisia aiempia musiikkiopintoja. Laulaminenkaan ei ole pakollista – paikalle voi tulla myös vain lepäämään äänessä. Tapaamisen lopuksi hiljennytään meditaatioon.

Harmonisen laulun meditatiivisuus perustuu sen vaatimaan läsnäoloon ja keskittymiseen.

– Ihmisääni, äänen värähtely, on ensimmäinen aistimme. Äänellä voimme koskettaa sisimpäämme, se on yhteys mielen ja kehon välillä, kertoo kurssin vetäjä Minna Leka.

Leka on opiskellut harmonista laulua 1990-luvulta lähtien. Turussa hän perusti hiljaisen rukouslaulun harjoitusryhmän Pyhän Katariinan kirkkoon 2005 ja myöhemmin myös Tuomiokirkkoon.

Harmonisen laulun kurssi su 15.4. klo 14–17 Varissuon kirkossa, Kousankatu 6, Turku.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 9.4.2018 / RK)

2018-04-09 14:44:00.0