Kiirastorstain ehtoolliselta kohti pitkäperjantaita ja pääsiäistä

Kiirastorstaina ja pitkäperjantaina muistellaan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita ja ristiinnaulitsemista.
Kiirastorstain alttari Maarian kirkossa. Kuva Timo Jakonen.

Kiirastorstain 29. maaliskuuta iltamessujen keskeisin osuus on yhteinen ehtoollisenvietto, jossa muistetaan Jeesuksen viimeistä yhteistä ateriaa opetuslastensa kanssa. Messun päätteeksi alttari riisutaan alttarivaatteista ja esineistä. Näin laskeudutaan pitkäperjantain murheeseen ja jäädään odottamaan pääsiäisen iloa.

Kiirastorstai-iltana ehtoollismessuja vietetään kolmessatoista kirkossa Turussa ja Kaarinassa. Piikkiössä, Paattisilla, Kakskerrassa ja Martissa iltakirkko alkaa klo 18, Maariassa, Henrikissä, Kuusistossa, Kaarinassa, Varissuolla, Mikaelissa ja Pyhän Katariinan kirkossa klo 19, Tuomiokirkossa klo 19.30 ja Hirvensalon kirkossa klo 20.

Ehtoollista vietetään myös Turun merimieskirkossa Rahtarikujalla klo 18. Kiirastorstain seniorimessu alkaa Mikaelinkirkossa klo 13 ja jokaviikkoiseen tapaan ehtoollishetkeä vietetään Tuomiokirkossa myös klo 12.

Heinrich Schützin Matteus-passio alkaa Pyhän Katariinan kirkossa klo 16.30.

Kaarinan kirkon Ristin tie – hartaudessa kuljetaan Jeesuksen kärsimyksen tietä rukouksessa kiirastorstaina klo 17.30 ja pitkäperjantaina klo 13.

Pitkäperjantaina hiljennytään kuolinhetkeen

Pitkäperjantain 30.3. hiljaisia sanajumalanpalveluksia vietetään kirkoissa pääsääntöisesti klo 10. Henrikinkirkossa jumalanpalvelus alkaa klo 11 ja Varissuon kirkossa klo 12. Henrikin, Pyhän Katariinan ja Piikkiön kirkossa hiljennytään Jeesuksen kuolinhetken hartauteen klo 15. Ristinkumartamisen rukoushetki taizélauluineen alkaa Martinkirkossa klo 15.

Pitkäperjantai, Jeesuksen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä, on kirkkovuoden ainoa surujuhla. Alttari on jumalanpalveluksissa pelkistetty ja liturginen väri musta. Virret veisataan yleensä ilman säestystä.

Kiirastorstain ja pitkäperjantain jumalanpalveluksista voi lukea tarkemmin osoitteessa turunseurakunnat.fi > Pääsiäinen.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 26.3.2018 / MV)

Mon Mar 26 12:28:00 EEST 2018