Maarian seurakunnassa jaettiin yli 25 000 ruokakassia vuonna 2017

Ruoka-apua on tarjottu Maarian seurakunnan alueella Halisissa, Jäkärlässä ja Runosmäessä jo vuosikaudet.
leipä_XL.jpg

Vuonna 2017 ruuanjakopäiviä kertyi yhteensä huimat 161. Maarian seurakunnan kappalainen, pastori Mikko Laurén näkee kasvavan ruoka-avun tarpeen läheltä.

”Meillä on Maariassa kolme ruuanjakopistettä ja yli 80 mahtavaa vapaaehtoista, jotka jakavat ruuan. Ruuanjakopisteissä jaettiin viime vuonna yhteensä 26 088 ruokakassia, yhteistyössä erityisesti Ruokakassin ja Turun Katulähetyksen kanssa. Tänä vuonna ikävä kyllä tarve on ollut vielä suurempi viime vuosiin verraten, ja kasvaa jatkuvasti.”

Ruokakassi ry:n ja Turun Katulähetys ry:n lisäksi ruokatavaraa saadaan myös yksityisiltä juuresten viljelijöiltä Turun seudulta. Vuonna 2017 Halisissa jaettiin myös runsaasti nuorten vaatteita. Ruuanjaon lomassa seurakunnan henkilökunta tarjoaa tilaisuuden keskusteluun sekä vertaistukea.

”Pyrimme tukemaan ja kulkemaan hetken ruuanhakijan rinnalla. Tarjoamme myös enemmän henkistä apua sitä kaipaaville, meillä on esimerkiksi Pappi paikalla -toimintaa Raunistulan seurakuntatalolla keskiviikkoisin klo 13.”

Sosiaaliset kontaktit ovat isossa osassa ruuanjakoa

”Usein lehdistä voi lukea, että ruokajonossa olemiseen liittyy häpeää. Tämä on varmasti tottakin, mutta enemmänkin koen, että ruuanjakopaikoilla on hyvä, yhteisöllinen ja keskusteleva ilmapiiri”, Mikko Laurén pohtii.

Monet vapaaehtoisina toimivista ovat itse olleet ruokajonossa ja samassa tilanteessa ruokaa hakevien kanssa. Vapaaehtoistoimintaan mukaan tulon jälkeen muiden auttaminen on toiminut voimaannuttavana kokemuksena ja johtanut joskus työttömyyden jälkeen työllistymiseen.

Laurén on jakanut ruokaa Maarian seurakunnassa yli kymmenen vuotta ja tietää, mistä puhuu. Vaikka hän on itse mukana ruuanjaoissa lähes aina, joka kerta hän kohtaa jonossa tuttujen ihmisten lisäksi myös uusia kasvoja. Tarve ruoka-avulle on suurta, esimerkiksi pelkästään torstaina 15.2. Runosmäessä jaettiin 115 kassia.

”Jokaisesta jaetusta ruokakassista riittää ruokaa useammalle henkilölle. Jonossa on paljon äitejä, jotka ovat hakemassa ruokaa perheilleen, samoin meillä käy paljon eläkeläisiä. Opiskelijat tulevat usein muutaman hengen porukoissa. Ruokaa hakevat aivan tavalliset ihmiset.”

(Maarian seurakunta 19.3.2018 / IN)

Mon Mar 19 14:49:00 EET 2018