Tapio Luoma ja Björn Vikström kohtaavat perjantaina

Arkkipiispan vaalin viimeinen vaalipaneeli pidetään Turun tuomiokirkossa perjantaina 16. helmikuuta klo 16.  Paneeli toteutetaan YLE Turun kanssa ja sen juontaa vastaava tuottaja Antti Korhonen. Tervetuloa!
Turun tuomiokirkko ulkopuolelta talvella

Turun tuomikapituli vahvisti viime perjantaina arkkipiispan vaalin ehdokkaiden saamat äänimäärät ja äänestysprosentin. Toiselle vaalikierrokselle menivät Espoon piispa Tapio Luoma ja Porvoon piispa Björn Vikström.

Yhteenlaskettu äänimäärä jakautui viiden ehdokkaan kesken seuraavasti: Tapio Luoma 259 (38 %), Björn Vikström 179 (26,2 %), Heli Inkinen 97 (14,2 %), Ville Auvinen 89 (13,1 %), Ilkka Kantola 58 (8,5 %). Hylättyjä ääniä oli 7.

Äänestysprosentti arkkipiispan vaalissa oli 92,8. Äänioikeus oli kaikkiaan 1530 äänestäjällä.

Äänioikeutettuja ovat arkkihiippakunnan papit ja lehtorit sekä sama määrä seurakuntien valitsemia maallikkovalitsijoita. Äänivaltaisia ovat myös kaikki kirkolliskokousedustajat sekä hiippakuntavaltuustojen, tuomiokapitulien ja kirkkohallituksen jäsenet.

Kirkon uudistetun vaalilainsäädännön mukaisesti Turun arkkihiippakunnan äänioikeutettujen äänten painoarvoa vähennetään vaalin tulosta laskettaessa jakamalla äänet kolmella. Uudistuksella on pyritty siihen, että muiden hiippakuntien ja kokonaiskirkon vaikutus arkkipiispan vaalissa on vahvempi arkkipiispan kokonaiskirkon tehtävien ja niiden merkityksen kasvettua.

Toinen vaalikierros 1.3.

Toinen vaali käydään Luoman ja Vikströmin kesken torstaina 1. maaliskuuta.

Uusi arkkipiispa aloittaa tehtävässään kesäkuun alussa. Koska molemmat ehdokkaat ovat jo piispoja, tulevaa arkkipiispaa ei vihitä, vaan hänet asetetaan virkaan. Virkaan asettaminen järjestetään Turun tuomiokirkossa sunnuntaina 3.6.2018.

(Arkkihiippakunnan viestintä ja seurakuntayhtymän viestintä 12.2.2018 / PH)

Mon Feb 12 10:22:00 EET 2018