Yhteisvastuulla nälkää ja köyhyyttä vastaan

Helmikuun ensimmäisenä sunnuntaina starttaavalla Yhteisvastuukeräyksellä torjutaan nälkää ja köyhyyttä.

hamppari_nettiin_M.jpg

Suomessa keräyksen tuotolla tuetaan taloudellisesti vaikeassa tilanteessa eläviä ihmisiä Kirkon diakoniarahaston ja paikallisseurakuntien kautta. Diakoniarahastosta myönnetään noin 2000-4000 euron kertaluontoisia avustuksia seurakuntien diakoniatyön kautta sairauden, pitkittyneen työttömyyden tai yllättävän elämäntilanteen takia vaikeuksiin joutuneille ihmisille. Seurakunnissa pyritään tuomaan helpotusta vähävaraisten ihmisten arkeen esimerkiksi ruoka-avun kautta.

Nälkä on tuttu vieras myös nykypäivän Suomessa. Se on usein seurausta pakon sanelemista valinnoista, joita toimeentulon äärirajoilla sinnittelevät joutuvat tekemään. Kun asuminen nielee valtaosan tuloista, pienetkin ylimääräiset menot voivat kaataa talouden. Ruuasta on tingittävä, jotta saisi ostettua tarpeelliset lääkkeet tai korjautettua rikki menneen pesukoneen. Yllättävien elämäntilanteiden myötä talous keikahtaa hetkessä kumolleen, mutta menojen tasaaminen ei onnistu yhtä nopeasti.

Ulkomailla autetaan katastrofien ja konfliktien aiheuttamissa hätätilanteissa pahiten kärsineitä ihmisiä. Heille turvataan muun muassa riittävän ravinnon, välttämättömien perustarvikkeiden ja puhtaan veden saanti sekä mahdollisuus terveydenhoitoon ja majoitukseen. Lapsille ja nuorille pyritään järjestämään koulutusta. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Ilmaston ääriolosuhteiden, kuten kuivuuden, myrskyjen ja tulvien lisääntyminen vaikuttaa kriittisesti maataloustuotantoon erityisesti kehittyvissä valtioissa. Ilmastonmuutoksen arvioidaan vaikuttavan jopa 500 miljoonan pienviljelijän elämään maailmassa. Nälänhätä on monesti seurausta ihmisen aiheuttamista konflikteista. Ruuan saanti ei ole mahdollista sotien tai jatkuvien levottomuuksien takia.

Vuodesta 1950 järjestetty Yhteisvastuukeräys on kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja ulkomailla. Keräyksen tuotosta 40 prosenttia käytetään Suomessa ja 60 prosenttia ulkomailla. Yhteisvastuukeräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Osallistumalla kannat Yhteisvastuuta

Helmikuussa avattavaan Yhteisvastuukeräykseen voit osallistua monin tavoin. Perinteisten lipaskeräysten lisäksi seurakunnat järjestävät kevättalven aikana monenlaisia tapahtumia, joista saadut tuotot lahjoitetaan keräyksen hyväksi.

Tässä muutamia poimintoja seurakuntien Yhteisvastuutapahtumista. Lisää tapahtumia löytyy kevään mittaan sekä Liljasta että seurakuntien verkkosivuilta.

- Su 4.2. klo 10 Piikkiön kirkossa polkaistaan käyntiin Yhteisvastuumessu ja vietetään Piikkiön Marttojen kirkkopyhää. Jumalanpalveluksen jälkeen seurakuntakeskuksessa on tarjolla keittolounas sekä Piikkiö sydämellä -tapahtuma myyntipöytineen.

- Su 4.2. klo 10-13 järjestetään Henrikinkirkolla perheiden talvirieha. Luvassa muun muassa askartelua ja pomppulinna. Ja matkataanpa päivän aikana ihan Kiinaan saakka. …

- Su 4.2. klo 15 arkkipiispa emeritus Jukka Paarma luennoi Tuomiokirkossa sinne haudatuista piispoista. Kirkkoon hautaaminen kiellettiin vuonna 1784, joten vuonna 1300 käyttöön vihityn kirkon seinät kätkevät sisäänsä pitkän pätkän Suomen kirkkohistoriaa. Viiden euron hintainen pääsylippu menee Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

- Su 4.2. klo 11.30-14.00 Kaarinan kirkon ympäristön metsässä alkaa Yhteisvastuukeräyksen hengessä sydänjahti. Kirkolla starttaa samaan aikaan runokaraoke, voit laulaa karaokea tai lausua lempirunosi. Tule esiintymään tai vain nauttimaan muiden esityksistä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 29.1.2018 / MS)

Mon Jan 29 11:17:06 EET 2018