Nuutti vie joulukuusen

Koska Nuutinpäivä osuu lauantaihin, Tuomiokirkon kaunis kuusi puretaan vasta maanantaina 15. tammikuuta.
Turun tuomiokirkon valaistu joulukuusi

Turun tuomiokirkon edustalla oleva, Turun kaupungin kiinteistöliikelaitoksen ja Kuntec Oy:n tuoma joulukuusi on riisuttu valoistaan ja viety pois Nuutinpäivänä. Koska joulun pois vievä "paha Nuutti" osuu viikonloppuun, joulukuusi saa loistaa paikallaan vielä maanantaihin saakka.

Joulukuusessa on yhtä monta valoa kuin Tuomiokirkolla on vuosia. Kirkko vihittiin käyttöön vuonna 1300. Niinpä kuusessa on tänä vuonna 717 valoa. 22 metriä korkea kuusi saatiin tänä vuonna Pöytyän Haverista.

Joulukuusinäyttely ullakkogalleriassa

Vielä tänä viikonloppuna on mahdollista käydä myös tutustumassa Turun tuomiokirkon joulukuusi -näyttelyyn Brinkkalan talon ullakkogalleriassa, Vanha Suurtori 3. Näyttelyyn on koottu tietoa Tuomiokirkon joulukuusen historiasta. Esillä on vanhoja valokuvia ja lehtileikkeitä sekä 15 kappaletta aikaisempien vuosien kuusenrungoista leikattuja kiekkoja vuosilta 1980–2016.

Näyttelyyn on vapaa pääsy. Se on avoinna 14. tammikuuta saakka, lauantaina ja sunnuntaina klo 10–18. Näyttelyn järjestävät Turun Kiinteistöliikelaitos ja Turun museokeskus.

Valokuva Timo Jakonen

(Seurakuntayhtymän viestintä 12.1.2018 / PH)

Fri Jan 12 15:41:00 EET 2018