Turun tuomiokirkko saa uudet lasten alttaritaulut

Turun tuomiokirkon Agricola-kappelissa avautuu ensi sunnuntaina näyttely, jossa on esillä lasten alttarikaapin viisi alttaritaulua.
Kuva lasten alttaritaulusta aiheesta Meri.

Kuvataiteilija Mari Metsämäen teosten aiheina ovat Joulu, Pääsiäinen, Meri, Luominen ja Jumalan syli. Näyttely avataan sunnuntaina 7. tammikuuta klo 15–16.

Alttaritaulut jäävät Tuomiokirkkoon. Teokset ovat reliefimäisiä tekstiilejä ja niillä saa leikkiä. Tutkia taskuja, näpelöidä nappeja ja siirrellä hahmoja.

- Kuvat käsittelevät löyhästi kristinuskon teemoja. Onhan se osa lapsille välitettävää kulttuuriperintöä, ristiriidoistaan huolimatta, sanoo Mari Metsämäki.

Taskutaulut kuvamuotona syntyivät 17 vuotta sitten lasten ja lapsuuden innoittamina.

Taiteilijan lähipiiriin syntyi lapsia ja lapsethan tuovat valon ja ilon elämään. Tekstiilitaulut välittävät  tätä suurta ilosanomaa kaikenikäisille väreillään, muodoillaan ja selkeydellään. Tekijälle harmonian saavuttaminen tosin teettää kovasti suunnittelu- ja käsityötä.

- Karmeita materiaalisyöppöjäkin teokset ovat! taiteilija sanoo.

Esillä on Uskonto-kuvasarjan kehitysvaiheita kymmenen vuoden ajalta, puulle maalattuja ja jyrsittyjä maalauksia sekä luonnoksia.  Tervetuloa näyttelyyn leikkimään ja rentoutumaan!  Kertomaan  muistoja omasta uskontokasvatuksesta ja tietysti arvioimaan miten alttaritaulut ovat onnistuneet.  Taiteilija on paikalla näyttelyssä mahdollisuuksien mukaan.

Mari Metsämäki on syntynyt Turussa vuonna 1971. Hän on tehnyt taidetta eri käsityötekniikoilla, maalannut, piirtänyt, veistänyt, valokuvannut, ommellut ja tehnyt performansseja jo lähes 30 vuotta omien sanojensa mukaan vaihtelevalla menestyksellä, mutta aina omilla ideoilla ja ehdoilla.

- Vapaus, suoruus, riippumattomuus ja ymmärrettävyys ovat taiteessa todella tärkeitä, Metsämäki sanoo.

Vuonna 2012 Metsämäki valmistui kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta Helsingistä. Häntä on luonnehdittu yhdeksi omaperäisimmistä kuvataiteilijoistamme. Teosten valmistamista on tukenut Pyhän Henrikin ekumeeninen säätiö.

Näyttely on avoinna Turun tuomiokirkon Agricola-kappelissa 7.–21.1.2018 klo 11–18, sunnuntaisin jo klo 9 alkaen. Huomioithan, että kirkossa on välillä jumalanpalveluksia, konsertteja ja toimituksia.

Kuvat Mari Metsämäki

(Seurakuntayhtymän viestintä 2.1.2018 / PH)

Tue Jan 02 12:21:00 EET 2018