Kirkkovaltuusto päätyi vastustamaan seurakuntajakoa

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto äänesti nurin esityksen seurakuntajaosta torstai-iltana 7. joulukuuta.
Henrikinkirkon joulupuu, puussa värikkäitä joulupalloja.

Kirkkoneuvoston esitystä neljästä suuresta suomenkielisestä seurakunnasta vastusti 24 valtuuston jäsentä ja sitä kannatti 20 jäsentä. Viisi henkilöä äänesti tyhjää, heistä neljä oli Turun ruotsalaisesta seurakunnasta.

Kirkkoneuvoston esitys lausunnoksi tuomiokapitulille oli, että Piikkiön seurakunta olisi yhdistetty Kaarinan seurakuntaan, Martinseurakunta ja Mikaelinseurakunta olisivat muodostaneet yhden seurakunnan, Paattisten seurakunta olisi sulautettu Maarian seurakuntaan ja Tuomiokirkkoseurakuntaan olisi nivottu Henrikinseurakunta ja Katariinanseurakunta. Rakennemuutoksessa Åbo svenska församling säilyy joka tapauksessa ennallaan.

Pohjaesityksestä poikkeavan esityksen kirkkovaltuuston lausunnoksi teki Piikkiön seurakunnan edustaja Mirjo Kanervavuori ja sitä kannattivat Helmi-Riitta Toivari Tuomiokirkkoseurakunnasta ja Eija Koskivaara Katariinanseurakunnasta. Kanervavuoren esityksessä vastustetaan pakkoliitoksia: "Niiden seurakuntien, jotka tahtovat jatkaa itsenäisinä yhtymäseurakuntina, pitää saada niin tehdä", sanotaan esityksessä.

Turun tuomiokapituli käsittelee yhteisen kirkkovaltuuston lausunnon vielä joulukuussa. Lopullisen päätöksen asiassa tekee kirkkohallitus, joka ottaa asian esityslistalle todennäköisesti tammikuun 2018 lopulla.

Kirkkovaltuusto käsitteli myös vakavista kosteusvaurioista kärsivän Pallivahan seurakuntakeskuksen tilannetta. Valtuusto päätti valtuuttaa kirkkoneuvoston järjestämään seurakuntakeskuksen tontille arkkitehtikilpailun tontin käyttötarkoituksen muuttamiseksi asuinalueeksi. Turun kaupunki ei ole antanut lupaa purkaa rakennusta, vaikka lupaa rakennuslautakunnalta anottiin. Päätettiin myös, että seurakuntayhtymä osallistuu Turun kaupungin Runosmäen monitoimitalon, kylätalon, hankesuunnitteluun.

Kuvassa Henrikinkirkon edustalle muutama vuosi sitten joulukuusen palloista rakennettu kaunis joulupuu. Kuva Henrikinseurakunta.

(Seurakuntayhtymän viestintä 7.12.2017 / PH)

Thu Dec 07 22:49:46 EET 2017