Finlandia soi kirkoissa satavuotiaalle Suomelle

Itsenäisyyspäivänä Turun ja Kaarinan kirkoissa soivat erityisen suomalaiset sävelet. Jean Sibeliuksen Finlandia kuullaan eri tavoin toteutettuna kaikissa päivän jumalanpalveluksissa.

Suomen lippu

Tuomiokirkossa ja Mikaelinkirkossa otetaan osaa Suomi 100 -juhlavuoden valtakunnalliseen Sata laulajaa sadassa kirkossa -tempaukseen laulamalla Finlandia-hymni komeasti usean kuoron ja seurakuntalaisten voimin.

Mikaelinkirkossa, Henrikinkirkossa ja Tuomiokirkossa kuullaan koko komea noin kymmenminuuttinen Sibeliuksen sävellys Finlandia uruilla soitettuna. Sen soittaa Mikaelinkirkossa urkuri Marko Hakanpää, Henrikinkirkossa urkuri Tuija Niemi ja Tuomiokirkossa urkuri Markku Hietaharju.

Kansanlaulujen henkeä, sinivalkoisia valoja

Piikkiön, Mikaelin- ja Paattisten kirkossa jumalanpalvelus rakentuu Lasse Heikkilän säveltämälle kansanlauluhenkiselle Suomalaiselle messulle, jonka eri lauluissa kuuluvat Suomen heimojen luonteet ja sävyt. Suomalaista messua on esitetty tänä vuonna juhlaversiona eri puolilla Suomea.

Jumalanpalvelusvieraille kaikki seurakunnat lahjoittavat sinivalkoiset itsenäisyyskynttilät kotiin viemisiksi. Kahden kynttilän paketteja on varattu yhteensä 2 000 kappaletta.

Martinkirkon torni ja Ylösnousemuskappeli Turun hautausmaalla valaistaan sinivalkoisin värein itsenäisyyspäivän aattona klo 18 alkaen. Kirkonkellojen valtakunnallinen juhlasoitto kuullaan itsenäisyyspäivän iltana klo 18.

Itsenäisyyspäivän 6.12.2017 jumalanpalvelukset:

Kuusiston kirkko klo 10
Maarian kirkko klo 10, partiolaisten itsenäisyyspäiväkirkko klo 13
Martinkirkko klo 10
Mikaelinkirkko klo 10, Suomalainen messu
Piikkiön kirkko klo 10, Suomalainen messu
Pyhän Katariinan kirkko klo 10
Tuomiokirkko klo 10
Aurelia kl 10.30 (på svenska)
Paattisten kirkko klo 11, Suomalainen messu
Kakskerran kirkko klo 12
Henrikinkirkko klo 16